Kurser i Fritidshemspedagogik inom grundlärarprogrammet - fritidshem

Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem innehåller sex kurser i fritidshemspedagogik som omfattar totalt 60 hp. I dessa 60 hp ingår ett självständigt arbete om 15 hp. Här kan du läsa om ämnet och kursernas innehåll.

Kurserna inom fritidshemspedagogik tar upp läraryrkets olika dimensioner och ger en fördjupad kunskap i de ämnesdidaktiska och didaktiska kunskaper som krävs för att arbeta som grundlärare fritidshem, samt förmåga att kunna reflektera över och analysera dessa kunskaper.

Som grundlärare i fritidshem måste du ha kunskap om och kunna handla efter, förmedla och reflektera över fritidshemmets och skolans uppdrag och värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna.

Du får också lära dig hur du ska kunna arbeta förebyggande ur jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv för att motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever och personal. Till exempel ingår studier i normkritisk pedagogik och specialpedagogik.

Då får bland annat lära dig om:

  • teoretiska perspektiv på barns lek och lärande
  • ledarskap
  • gruppers utveckling och gruppdynamik
  • sociala relationer och konflikthantering.

Särskilt fokus läggs vid olika begrepp som barndom, barnsyn, barnperspektiv och barns perspektiv. Detta är viktigt då Skolverket råder fritidshem och skolor att genomföra barnkonsekvensanalyser i sin verksamhet.

Det teorier du studerar får du sedan pröva i praktiken när du gör den verksamhetsförlagda delen av utbildningen i fritidshem och skola.

I kurserna får du också lära dig ett utforskande, laborativt och multimodalt arbetssätt. Det betyder bland annat att du ska kunna identifiera, analysera och diskutera relevanta frågor samt att arbeta med att organisera, leda, värdera och kvalitetssäkra ämnesövergripande lärprocesser.

För att kunna stötta fritidshemseleverna i deras matematiska och språkliga utveckling får du lära dig om barns kommunikation och språkutveckling samt digitala medier. Du läser även naturvetenskap, estetiska gestaltningsformer, kommunikativa verktyg och utomhuspedagogik.

Under den sista terminen ingår ett självständigt examensarbete om 15 hp vilket syftar till att ge dig goda förutsättningar att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt till yrkesutövningen. Det innebär att du ska kunna visa förmåga att självständigt identifiera och avgränsa ett vetenskapligt problem med relevans för professionen samt planera och genomföra ett självständigt arbete med adekvat teori och metod.

 

Fritidspedagogik eller Fritidshemspedagogik?

Två vanligt förekommande begrepp som kopplas till fritidshemmets särskilda pedagogik är fritidspedagogik och fritidshemspedagogik.

Fritidspedagogik avser barn, ungdomars och vuxnas lärande, sociala utveckling och bildning på fritiden. Det vill säga fritid i allmän betydelse (exempelvis inom föreningslivet).

Fritidshemspedagogik i sin tur avser barns lärande, bildning och sociala utveckling i relation till fritidshemmets verksamhetsfält och i samarbetet med skolan och det är den röda tråden i utbildningen till grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem.

 

Kurser i fritidshemspedagogik inom programmet

Fritidshemspedagogik I – Lära i och om fritidshem, 15 hp som är uppdelad i följande två delkurser:
Delkurs 1: Yrkesrollens olika dimensioner, 7,5 hp.
Delkurs 2: Barns lek, utveckling och socialisation, 7,5 hp.

Fritidshemspedagogik II –  språk och matematik genom multimodala lärprocesser, 7,5 hp.

Fritidshemspedagogik III – multimodala lärprocesser och identitetsskapande, 7,5 hp.

Fritidshemspedagogik IV - Konflikthantering och ledarskap, 7,5 hp.

Fritidshemspedagogik V - Utforskande ämnesarbete och samverkan i skolan, 7,5 hp.

Fritidshemmets ämnesdidaktik, läroplansteori och bedömning, 15 hp.

Självständigt arbete, 15 hp.

 

Sök bland våra utbildningar