Ett stipendium för Stockholmsregionens förskollärarstudenter blir verklighet från och med nästa höst. Stipendiet ska ges till studentuppsatser med potential att bidra till utvecklingen av förskolan i Stockholms stad.
Susanna Areschoug har beviljats forskningsmedel i Riksbankens Jubileumsfonds (RJ) stora omgång av forskningsfinansiering för sitt projekt om EPA-tjejer: ungdomskultur, flickskap och motstånd i rurala och urbana A-traktorkulturer.
5 938 000 kr från Vetenskapsrådet går till forskningsprojektet "Att stärka växtkännedom i förskolan: plats-baserade metoder för att uppmärksamma växters mångfald med utgångspunkt i pollinering".
Från och med 1 november gäller ny leverantör för Printomat. Innan dess måste du koppla ditt universitetskort till det nya systemet för att kunna fortsätta skriva ut.
Diskriminering, kulturella uttryck och hur politiska beslut och samhällsstrukturer formar livet för barn och unga i dagens Sverige var frågor som diskuterades under panelsamtal med forskarna bakom en ny tvärvetenskaplig antologi.
Det visar ett forskningsprojekt som undersökt hur familjer i socialt utsatta områden rör sig och reser i vardagen. Trots närhet till samhällsservice, bra tillgång till kollektivtrafik och väl utbyggd gång- och cykelinfrastruktur framkom olika sociala och ekonomiska faktorer som bidrar till bristande mobilitetsrättvisa och i vissa fall ren transportfattigdom för barn och ungdomar.
Denna antalogi ger en introduktion till kritiska ungdomsstudier och ungas liv och vuxenblivande inom områden som utbildning, arbetsliv, kriminalitet, identitetskapande, rasism och klimat- och miljöaktivism.
I takt med att gängkriminaliteten ökar bland unga, höjs röster för en strängare tvångsvård. Men är det verkligen rätt väg att gå? En ny analys pekar på riskerna med en mer repressiv strategi och vikten av att bevara förtroendet mellan socialtjänsten och utsatta familjer.
I tider av politiska och sociala omvälvningar ställs frågor om sammanhållning och splittring i samhället på sin spets. I en ny tvärvetenskaplig antologi kastas ljus över välfärdsstatens inverkan på de mest sårbara grupperna i samhället: barn och unga.
Stockholms universitets guldmedalj av 8:e storleken i band tilldelas den som på olika sätt har främjat universitetets verksamhet. Rektor har beslutat att tilldela årets medaljer till Karin Helander, Marie Högström och Mikael Knutsson.
När intresset för sociala medier ökar så slutar barn att leka visar svar i årets Ungdomsbarometer. Men den bilden delar inte forskaren Eva Kane, universitetslektor i barn- och ungdomsvetenskap.
Att hoppa av grundskolan eller inte gå vidare till gymnasiet innebär att man blir begränsad när det gäller arbete och fortsatt utbildning. Men hur påverkar det på lång sikt? Och blir effekterna desamma för både kvinnor och män?
Svensk barnfilm har hittills varit ett till stor del outforskat område men nu har bidrag från olika barnkulturforskare som rör svensk barnfilms historia, ideologi och estetik samlats i boken Swedish Children´s Cinema - History, Ideology and Aesthetics.
Talajeh Nasiri är första dramatikern att genomföra dramatikerresidenset, som är ett nytt samarbete mellan Riksteatern och Centrum för barnkulturforskning
Utforska miljöhumaniora med nya masterinriktningar, studiegångar och kurser på avancerad nivå. Utbildningen ger dig insikter i de relationer och den makt som uppstår mellan människa, djur, natur och teknik på sätt som utmanar och vidgar din föreställningsförmåga. Inriktningen startar höstterminen 2024 vid Stockholms universitet.
Camilla Rindstedt har beviljats medel för att under hösten 2024 tillbringa en sabbatstermin vid Thomas Coram Research Unit, Institute of Education, University College London (UCL).
Vilka kommunikativa strategier använder barn under en högläsningsaktivitet i förskolan? Och hur kan förskollärare främja deras möjligheter till ett aktivt deltagande?
Anette Kristensson är aktuell med en doktorsavhandling om "Barn och djur i den karnofallogocentriska ordningen. En barndomsfilosofisk studie i Jacques Derridas tänkande".
Vetenskapsrådet finansierar projekten som båda berör förskolan. Det ena undersöker kvalitén i förskolan, det andra fokuserar på kognitiv språkutveckling och likvärdig, inkluderande utbildning.
Hur ska barnen kunna navigera på nätet på ett säkert, kritiskt och etiskt sätt om de inte får träna på det med kunniga vuxna, undrar forskaren Susanne Kjällander i en debattartikel.
- Förmågan att vrida och vända på saker och ting utifrån olika perspektiv är helt central när vi vill inta ett reflekterande förhållningssätt, säger Linnéa Holmberg i en intervju.
Vad värdesätter du som student och om skulle du rekommendera
Stockholms universitetet till andra? Var med i den stora internationella undersökningen och skriv vad du tycker.
Den 11 november är det premiär för Husbys alldeles egna talkshow; GALDEM A TALKSHOW! Ett evenemang som mynnats ut av projektet "Att gestalta migration" och dess kommunikationsprojektet "Att vara svensk och sig själv".
Tre nya doktorander har börjar vid BUV. Moa är först ut att berätta om sin forskning som handlar om hur det hälsofrämjande arbetet sett ut i förskolan historiskt fram till idag.
Den 13 september är det digital premiär av ”Den dag som idag är”, ett ljuddrama kopplat till forskningsprojektet ”Att vara svensk och sig själv. Dramatiserad forskningskommunikation som demokratiseringsarbete”.
Vetenskapsrådet har beviljat medel för ett nytt tvärvetenskapligt projekt som ska kommunicera forskningsresultat om migration genom bland annat dramatiserade ljuddraman. Syftet är att nå ut till grupper som vanligtvis inte nås av forskningsresultaten – unga i miljonprogramsområden.
Avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning (FUFF) har tilldelats anslag för tre nya forskningsprojekt. Samtidigt har ytterligare två projekt där forskare från Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen är verksamma i har fått finansiering.
Susanna Areschoug är aktuell med en doktorsavhandling om ungdomar på landsbygden; "I den moraliska periferin: Ungdomskultur, värden och politisk subjektivitet i rurala rumsligheter."
Från och med i höst ska skolans sexualundervisning vara mer anpassad till den verklighet som eleverna möter. Det är både utmanande och inspirerande, visar ny forskning. Samtidigt har frågorna egentligen inte förändrats så mycket sedan femtiotalet.
Kalle Berggren vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen deltar i Mentorsprogrammet. Han menar att det har varit värdefullt att få ta del av mentorns perspektiv, men även att tvingas formulera sina egna tankar.
Wiji Bohme Shomary, PhD Förskoledidaktik, är aktuell med en avhandling om nyanlända invandrarfamiljers uppfattning av svensk förskola. Studien fokuserar på två huvudteman; språkinlärning och tillhörighet, och visar hur de används för att uttrycka och tilldela handlingskraft.
URs serie "Svensk demokrati" tar upp frågan om hur det är med barnens rättigheter. Hör Shahram Mansoory, doktorand i barn- och ungdomsvetenskap, i en intervju.
Linnéa Holmberg belyser fritidshemmets plats, funktion och pedagogik samt fritidshemslärarens yrkesuppdrag m.m. Intressant även för dig som redan är verksam lärare i fritidshem. Läs ett smakprov!
Tidig exponering för svenska är avgörande för barns språkutveckling. I takt med att fler barn i förskolan har annat modersmål ökar behovet av att utbildningen stärker språkstödjande arbetssätt.
Forskning om barns egna perspektiv har länge haft en språklig slagsida som innebär att fokus har legat på vad barn säger i ord. I den här boken vidgas begreppet barnperspektiv till att också handla om vad barn berättar genom bildval och bildskapande.