Organisation

Centrats dagliga verksamheten som kompetensutveckling och pedagogiska utvecklingsprojekt i olika former leds av en föreståndare. CeUL:s styrelse fattar de långsiktiga besluten av innehållslig och strategisk karaktär. CeUL rapporterar direkt till rektor i verksamhetsstrategiska frågor av principiell karaktär och i budgetfrågor. Rektor beslutar efter beredning i Områdesövergripande rådet.

Stadgar för Centrum för universitetslärarutbildning (120 Kb)

 

CeUL:s kansli

CeUL:s kansli är administrativt placerat vid Institutionen för pedagogik och didaktik. Kansliet arbetar med administrativ samordning av kurser och övrig kompetensutvecklande verksamhet, pedagogiska utvecklingsprojekt och pedagogiska priset Årets lärare samt kommunikation och ekonomisk förvaltning.

Knutna till centrat är också undervisande lärare och forskare från i huvudsak de fyra institutionerna: Institutionen för data och systemvetenskap (DSV), Institutionen för ämnesdidaktik (IÄD), Institutionen för pedagogik och didaktik (IPD) samt Juridiska institutionen.

 

CeUL:s styrelse

CeUL:s styrelses främsta uppgift är att samordna och vidareutveckla den högskolepedagogiska verksamheten inom universitet.

I styrelsens uppgifter ingår att:

  • stödja och främja verksamheten så att centrumet kan uppnå sitt syfte och mål,
  • besluta i frågor om budget och verksamhetsplanering,
  • årligen rapportera om centrumets verksamhet till rektor,
  • besluta om den interna organisationen av CeUL efter samråd med prefekten vid IPD, och
  • delta i beredningen av pedagogiska priset Årets lärare.

Styrelsens sammansättning

 

Stockholms universitets Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) inrättades 1 juli 2014 och har tillkommit efter förslag från den tidigare Beredningsgruppen för universitetslärarutbildningen. I oktober 2013 gav rektor Samordningsgruppen för lärarutbildningarna uppdraget att inrätta Beredningsgruppen för universitetslärarutbildning som fick i uppgift att arbeta med samtliga frågor angående universitetslärarutbildningen.

I arbetet med att organisera universitetslärarutbildningen har fokus varit att dels säkerställa att de kurser som krävs för universitetslärares kompetensutveckling ges med hög kvalitet, dels föreslå en organisation för verksamheten. Beredningsgruppen kom att föreslå Centrum för universitetslärarutbildning som organisatorisk modell. Samtidigt som CeUL inrättades avvecklades Beredningsgruppen för universitetslärarutbildningen.

På denna sida