Forskargruppen Pedagogisk och didaktisk forskning om medborgarkompetenser (ERiCC) intresserar sig för centrala kompetenser i en pluralistisk demokrati. De studeras i termer av kunskaper, färdigheter och attityder i samband med att individer reflekterar och handlar i olika praktiker och situationer. ERiCCs forskningsfokus omfattar både policydokument och undervisnings- och lärandepraktiker inom såväl formell som informell utbildning. I forskargruppen tillämpas varierande teoretiska och metodologiska ansatser. Idag bedriver gruppen forskning om medborgarkompetenser inom till exempel följande områden:
- kontroversiella frågor och argumentation
- kritiskt och kreativt tänkande
- kultur och estetik
- lärarprofessionen
- montessoripedagogik
- social, ekologisk och ekonomisk hållbar utveckling
Forskare
Shu-Nu Chang Rundgren, Professor
Susanne Kreitz-Sandberg, universitetslektor, docent
Maria Calissendorff, universitetslektor, fil. dr
Kajsa Falkner, universitetslektor, fil. dr
Per Gynther, universitetslektor, fil. dr
Frans Hagerman, universitetslektor, fil. dr
Michael Håkansson, universitetslektor, fil. dr
Caroline Ignell, universitetslektor, fil. dr
Eva-Maria Tebano Ahlquist, universitetslektor, fil. dr
Eva Edman Stålbrandt, universitetslektor, fil. dr
Jonas Von Reybekiel Trostek, universitetslektor, fil. dr
Wei Lu Larsson, doktorand