Skolnärvaro i fyra länder

  1. Du är här:
  2. Start
  3. Institutionen för pedagogik och didaktik
  4. Forskning
  5. Skolnärvaro i fyra länder
Foto: Niklas Björling

    Internationellt jämförande perspektiv på problem med skolnärvaro

    Detta forskningsprojekt finansieras av Vetenskapsrådet och genomförs från 1 januari 2020 till 31 december 2023.

    Syftet med studien är att undersöka nationella, organisatoriska och individuella dimensioner relaterade till 15 - 17-åriga ungdomars skolfrånvaro i Sverige, Storbritannien, Tyskland och Japan. Länderna har valts utifrån sina olika välfärds- och skolsystem. Projektet bygger på tre konsekutiva och parallellt genomförda studier och analyserar skolfrånvaro på nationell, organisatorisk och individnivå:

    • Hur kan nationell och internationell jämförande statistik bidra till vår förståelse av ungdomars frånvaro i skolan i Sverige, Storbritannien, Tyskland och Japan?
    • Vad kan vi lära oss om icke-närvaro och förebyggande åtgärder genom yrkesverksamma i skolan och inom elevhälsan i respektive länder?
    • Hur kan vi förstå situationen för ungdomarna som tillhör vissa riskgrupper och deras perspektiv på skolgång och (möjligtvis avsaknad på) socialt stöd i de respektive länderna?

    In English

    Kontakt

    Docent Susanne Kreitz-Sandberg, projektledare
    E-post: susanne.kreitz-sandberg@edu.su.se

    Finansiär

    Projektet finansieras av Vetenskapsrådet och genomförs från 1 januari 2020 till 31 december 2023.
    Mer information

    Aktiviteter

    I projektet genomfördes den 18-19 mars 2021 en internationell online workshop med målet att bygga vidare på nationella och internationella samarbeten i fältet.