Detta forskningsprojekt finansieras av Vetenskapsrådet och genomförs från 1 januari 2020 till 31 december 2023.
Syftet med studien är att undersöka nationella, organisatoriska och individuella dimensioner relaterade till 15 - 17-åriga ungdomars skolfrånvaro i Sverige, Storbritannien, Tyskland och Japan. Länderna har valts utifrån sina olika välfärds- och skolsystem. Projektet bygger på tre konsekutiva och parallellt genomförda studier och analyserar skolfrånvaro på nationell, organisatorisk och individnivå:
- Hur kan nationell och internationell jämförande statistik bidra till vår förståelse av ungdomars frånvaro i skolan i Sverige, Storbritannien, Tyskland och Japan?
- Vad kan vi lära oss om icke-närvaro och förebyggande åtgärder genom yrkesverksamma i skolan och inom elevhälsan i respektive länder?
- Hur kan vi förstå situationen för ungdomarna som tillhör vissa riskgrupper och deras perspektiv på skolgång och (möjligtvis avsaknad på) socialt stöd i de respektive länderna?
In English