Kursen fokuserar primärt rektors och förskolechefens ansvar för skolverksamhet vilket innefattar: att leda pedagogiskt arbete; ansvar som arbetsledare; ansvar för de barn/elever som är inskrivna vid enheten, med särskilt ansvar för barn/elever i behov av särskilt stöd samt företrädare för enheten gentemot externa intressenter och samarbetspartners som vårdnadshavare och föräldrar. Grundläggande kunskaper om de författningar som styr verksamheten utgör nödvändiga förutsättningar för att rättssäkert och demokratiskt kunna fullgöra det nationella uppdraget som rektor och förskolechef. För att kunna fatta beslut med stöd i författningar erfordras förmåga att hantera juridisk metod. Kursen behandlar centrala rättsområden för skolverksamheten.

Skolans styrning, mål och värden (Moment 1)

Det första momentet behandlar rektors/förskolechefens ansvar för att leda det pedagogiska arbetet och ansvar för barn/elever i verksamheten, samt grundläggande kunskap om rättssystemets uppbyggnad och författningarnas inbördes förhållanden. Deltagarna introduceras till juridisk metod och regelsystemets hierarkiska uppbyggnad. Relevanta rättsområden för skolverksamheten, såsom grundlagarna och skolförfattningarna, belyses, samt nationella och lokala styrinstrument. Fokus ligger på rektors/förskolechefs position i styrsystemet med tonvikt på förhållandet till huvudman och till centrala myndigheter samt på delegationsförfarandet. Momentet behandlar elevernas rättsställning, former för och möjligheter till inflytande med hänsyn till barnets/elevens utveckling, mognad och verksamhetens inriktning.

Rättssäkerhet och rättigheter i skolan (Moment 2)

Det andra momentet behandlar rektors och förskolechefens funktion som företrädare för en verksamhet som styrs av offentligrättsliga författningar. Här belyses lagstiftning med fokus på regleringen av förvaltningsförfarandet hos myndigheter och enskilda skolenheter. Momentet innefattar grundläggande kunskap om de offentligrättsliga författningarna från regeringsformen, tryckfrihetsförordningen och förvaltningslagen till offentlighets- och sekretesslagen samt andra handläggningsregler. Personuppgiftslag och andra digitalt relevanta regler för IKT behandlas, och den juridiska metoden med utgångspunkt i individens grundläggande fri- och rättigheter i både nationell och internationell rätt. Momentet belyser juridiska intresseavvägningar och dilemman som frammanas av spänningar mellan verksamhetens mål och den enskilda individens rättigheter. 

Ansvar som arbetsledare och ansvar för barn och deras familjer (Moment 3)

Det tredje momentet behandlar skolverksamheten i de delar den påverkas av civilrättsliga aspekter inom arbetsrätt och familjerätt.  I den arbetsrättsliga delen behandlas rektors/förskolechefens lednings- och arbetsledningsfunktion. Det arbetsrättsliga regelverket och arbetsmarknadens organisationer belyses, och skillnader mellan kommunala och fristående skolor belyses. Det enskilda anställningsavtalet och anställningsskyddet samt föreningsrätt och kollektivavtalet behandlas ingående. Momentet innefattar diskrimineringsfrågor, reglering av arbetsmiljö, arbetstidsfrågor samt frågor om anställningsskydd och anställningens upphörande. Det tredje momentet belyser också barnrätt med utgångspunkt i rektors/förskolechefens ansvar i förhållande till barn och deras familjer. Grundläggande familjerättsliga regler belyses och samhällets ansvar för barn behandlas utifrån socialtjänstens ansvar. Kopplat till det behandlas skolans anmälningsplikt och kravet på myndighetssamverkan.

Etik och juridik i ledarskapspraktik (Moment 4)

Kursen behandlar etiska och juridiskt relevanta intressekonflikter i förskola och skola. Problematiska händelser från deltagarnas egna ledarskapspraktiker bearbetas ur ett etiskt ledarskapsperspektiv med beaktande av rättsliga aspekter. Kursen syftar även till att utveckla vetenskapligt förhållningssätt och skrivande.

Efter kursen förväntas kursdeltagaren kunna:

- visa god förmåga att göra avvägningar och bedömningar av etiska dilemman i den egna verksamheten samt föra resonemang om rättsliga aspekter i relation till dilemman,

- visa god vetenskaplig förmåga att identifiera problem; formulera syften/frågor; beskriva nyanserat och opartiskt; analysera; samt argumentera för handlingar i den egna verksamheten.

Undervisningen i kursen bedrivs huvudsakligen i seminarieform och löper under läsåret med inslag av processkrivande, formativ lärarhandledning och kollegialt gensvarsarbete. Kursen examineras genom en skriftlig och en muntlig uppgift.