Rektor/förskolechef ska leda och samordna läroplansstyrd pedagogisk verksamhet, och har ett särskilt ansvar för att dess arbetsformer utvecklas och för att nationella, lokala och verksamhetsbestämda mål uppfylls. Detta ansvar ställer höga krav på kunskaper om skolan som organisation, och på förmågan att leda, styra och utveckla en politiskt styrd organisation. Rektor/förskolechef har ju ansvar för hela verksamheten på en skola och behöver därför kunna etablera och utveckla organisatoriska processer och arbetsformer som möjliggör ökad måluppfyllelse inom samtliga målområden. Under programmets andra år fokuseras främst rektor/förskolechefens roll som organisations- och verksamhetsutvecklare. Kursen fokuserar primärt på hur skolans ledning, styrning och organisation kan omsätta skolans mål i verksamheten genom systematiskt kvalitetsarbete. Kursen har utformats för att ge kursdeltagarna möjligheter att utveckla kunskaper och förmågor inom olika faser av ett systematiskt kvalitetsarbete, och för att verka inom skolan som en politiskt styrd organisation.
Skolans styrning, ansvarförhållanden och nationella uppdrag (Moment 1)
Det första momentet omfattar primärt teori och forskning om styrning, demokrati, likvärdighet och implementering. Momentet behandlar ansvarfördelning i skolans styrsystem och skolans övergripande mål och värden, som demokrati, effektivitet (resultat), professionalitet och likvärdighet och hur de kan förstås historiskt och på verksamhetsnivå. Momentet belyser kvalitet i skola och utbildning i ett implementeringsperspektiv och syftar till att stärka deskriptiva, analytiska, beslutsfattande, förankrande och argumentativa förmågor för implementeringsarbete.
Skolans organisation och förutsättningar för förändring (Moment 2)
Det andra momentet sätter verksamhetens organisation i fokus. Det syftar till att ge kursdeltagarna teoretiska kunskaper om skolan/förskolan som en organiserad verksamhet. Teorier om och synsätt på organisationsfenomen och ledningssystem diskuteras i relation till de specifika villkor som råder för förskola och skola. Momentet syftar till att rektor/förskolechef ska stärka sin förmåga att analysera organisationsfrågor från den egna verksamheten utifrån olika teoretiska perspektiv, och särskilt belyses organisatoriska processer och analytiska verktyg som skapar förutsättningar för organisations- och verksamhetsutveckling.
Analys och utvärdering av utvecklingsbehov (Moment 3)
Det tredje momentet fokuserar främst förmågan att sätta mål, planera, styra och följa upp verksamhetens resultat vad gäller frågor om måluppfyllelse och kvalitet, men även vad gäller verksamhetens resursförbrukning. Här behandlas organisatoriska system, verktyg (även digitala verktyg) och rutiner för inhämtande, bearbetning, rapportering, analys och utvärdering av information, samt olika tillvägagångssätt för utvärdering. Momentet syftar till att göra kursdeltagarna förtrogna med grundläggande begrepp och metoder som kan underlätta ledning och styrning för kvalitet i skolan.
Planera, förankra och genomföra utvecklingsarbete (Moment 4)
Det fjärde momentet behandlar hur man kan omsätta gjorda uppföljningar av verksamheten till genomförbara utvecklingsaktiviteter, dvs. att planera, förankra och genomföra utvecklingsarbete. Kunskap om kommunikation, kommunikationsmedel och förankring är här central. Momentet behandlar frågor om kommunikation som främjar ett samtalsklimat där undervisningens kvalitet och barns och ungdomars lär- och utvecklingsprocesser är i fokus. Momentet syftar främst till att göra deltagarna förtrogna med grundläggande begrepp och metoder för att planera, förankra och genomföra utvecklingsarbete, och hit hör inslag som behandlar samband och processer som bidrar till att planerade utvecklingsinsatser blir genomförda.