Förskolechef/rektor skall agera som lärorienterad ledare i en läroplansstyrd pedagogisk verksamhet som väsentligen syftar till att främja barns och ungdomars lärande, fostran och utveckling samt deras rätt till en likvärdig utbildning. Kursen Skolledarskap fokuserar därför lärorienterat ledarskap för pedagogisk verksamhet.

Skolledarskap och individuellt, kollektivt samt organisatoriskt lärande (Moment 1)

Kursens första moment handlar om hur skolledare formar ledaridentiteter som beror av de sociokulturella sammahang de verkar i, och skolledarskap belyses också i en historisk kontext. Momentet behandlar organisationspedagogik med primärt fokus på ledarskapets förmåga att identifiera, beskriva, analysera och ingripa i pedagogisk verksamhet utifrån premissen att det ska kunna främja lär- och utvecklingsprocesser samt stödja en lärkultur. Teorier och begrepp om kompetens, lärande, individuellt lärande, kollektivt lärande och lärande organisation är centrala för momentet.

Lärorienterat ledarskap (Moment 2)

Kursens andra moment introducerar skolledarskap som ett lärorienterat ledarskap, och berör hur kompetens bärs i kommunikation och interaktion mellan förskolans och skolans medarbetare. Begrepp som lärorienterat ledarskap, kompetensbärande relationer, arbetsuppgiftens relationik och organisationsbilder diskuteras, liksom möjligheten till alternativ organisering av ledningsfunktionen för att kunna hantera förskolans och skolans komplexitet. Momentet belyser också den språkliga kommunikationens centrala roll i ledarskapet, och hur kommunikationsprocesser kan såväl främja som frustrera lärande, samverkan och utveckling. I momentet tränas kursdeltagarnas förmågor att identifiera, undersöka, analysera och själva iscensätta kommunikation för lärande och utveckling, samt att identifiera språkliga praktiker som kan hindra lär- och samverkansprocesser i arbetet med skolans nationella uppdrag.

Skolledarskap, kunskapsuppdrag och elevers kunskapsutveckling (Moment 3)

Kursens tredje moment behandlar skolledarskap utifrån skolans kunskapsuppdrag med fokus på design och utveckling av lärandemiljöer som möjliggör lärande och kunskapsutveckling, samt rättssäker och likvärdig bedömning för alla elever. Kunskapsuppdraget och hur kunskap tar form som undervisningsinnehåll diskuteras utifrån didaktisk forskning samt kunskaps- och lärandeteoretiska perspektiv. Skolledarskapets relation till lärares kunskapsbas och utveckling av undervisning/pedagogisk verksamhet behandlas också. Momentet syftar till att stärka rektorers och förskolechefers förmåga att forskningsbaserat främja utveckling av pedagogisk-didaktiska miljöer för lärande och utveckling. Momentet syftar till att stärka ledarskapets förmåga att leda och utveckla undervisning och verksamhet som främjar kunskapsutveckling, lärande och rättsäker bedömning.

Skolledarskap, medborgarskap och allas lika rätt till god utbildning (Moment 4)

Det fjärde momentet behandlar skolans och skolledarskapets medborgarbildande och demokratiska aspekter, samt kravet på att kunna hantera mångfald, verka mot diskriminering och säkerställa alla barns/ungdomars rätt till god utbildning oavsett kön, funktionsnedsättning, härkomst eller sexuell läggning. Här belyses skolans medborgarutbildande uppdrag, och skolans homogeniserande tradition problematiseras i ljuset av ökade krav på att kunna hantera men också att främja mångfald. Diskrimineringsgrunder behandlas i en pedagogisk kontext, och lärandets villkor behandlas i relation till globalisering, mångfald samt ökade krav på att förstå elever som bärare av rättigheter. Momentet belyser demokratiskt inflytande och demokratiskt ledarskap i skola och utbildning, och relationen mellan skolans demokrati – och kunskapsuppdrag.