Eva Siljehag
About me
Eva Siljehag, Ph.D. in Special Education and a associate professor at the Department of Special Education, Stockholm University. She has a background as a preschool teacher and specialist teacher. Her research is aimed at democratic knowledge and change processes in education and its social conditions. Of particular interest are special educational situations and contexts within preschool and school where inclusive activity-based and knowledge-based interventions concern all children / students and every child / student.
Publikationer
Siljehag, E., Westling Allodi, M., Bäck, L., Leymann, B., Persson, K., Riad, R., Suarez C. & Törnsäter, C (2024) Hållbar forskning och hållbar verksamhetsutveckling – reflektioner över möjliga avtryck i forskning och utbildningar. I Praktiknära skolforskning – resultat och erfarenheter från nio forskningsprojekt. Skolforskningsinstitutet fördjupar 2024:01. Skolforskningsinstitutet.
Riad, R., Westling Allodi, M., Siljehag, E., & Bölte, S. (2024). Dialogic Reading in Preschool: A Pragmatic Randomized Trial Enrolling Additional Language Learners. I: Riad, R. (2024). Exploring language skills and well-being in inclusive preschools— The impact of a dialogic reading intervention. Doctoral thesis in Special Education, Stockholm University. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1845601/FULLTEXT01.pdf
Siljehag, E., Westling Allodi, M., Persson, K., Suarez, C. & Törnsäter, C. (2024). Sustainable improvement and strong results based on true partnership between research and practice. EAPRIL's Official Conference Proceedings 2023 in The European Association for Practitioner Research on Improving Learning p 154-163 Belfast. Conference theme: One for all, all for one: Building bridges by working together. https://eapril.org/assets/images/2023_Proceedingsfinal.pdf
Siljehag, E. & Westling Allodi, M. (2023). Introducing a program supporting social interactions and play in inclusive preschools in Sweden: Reflections on a stepwise collaborative implementation process. European Early Childhood Education Research Journal, 31(1), 124–142. www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1350293X.2022.2157460
Siljehag, E. & Westling Allodi, M. (2023). Högläsning med mer dialog. https://www.youtube.com/watch?v=hYGVv0O4AP0
Medel från Skolforskningsinstitutet 2018:00018 och Vetenskapsrådet 2017:03683.
Producenter: Eva Siljehag och Mara Westling Allodi
Medieproduktion: Fredrik Streiffert; 550 visningar sedan publikation juni 2023
Siljehag, E. & Westling Allodi, M. (2023). Tid för samspel och lek. https://www.youtube.com/watch?v=rkO0KXSaCLA
Producenter: Eva Siljehag och Mara Westling Allodi
Medel från Skolforskningsinstitutet 2018:00018 och Vetenskapsrådet 2017:03683
Medieproduktion: Fredrik Streiffert; 341 visningar sedan publikation juni 2023.
Siljehag, E., & Westling Allodi, M. (Elevator pitch). (2023). Sustainable improvement and strong results based on true partnership between research and practice [Skolfiprojektet Social interaktion i lek- och språkaktiviteter: tidiga insatser i inkluderande förskolor för barn med särskilda behov]. Producerat av Fredrik Streiffert, bilder: Mostphotos., vars resultat presenteras på EAPRIL-konferensen i Belfast 22–24 nov 2023. www.youtube.com/watch?v=cYlpc39OYZY
Skolforskningsinstitutet (2023). Språkutveckling och social inkludering. Att stödja barn med ett annat modersmål än svenska i förskola och förskoleklass. Siljehag, E. (Extern forskare), Skolforskningsinstitutet sammanfattar och kommenterar, 2023:01. Solna: Skolforsknings institutet. ISSN 2003–3664.
https://www.skolfi.se/wp-content/uploads/2023/08/Sprakutveckling-och-social-inkludering-SoK-losenord.pdf
Riad, R., Westling Allodi, M., Siljehag, E. & Bölte, S. (2023). Language skills and well-being in early childhood education and care: a cross-sectional exploration in a Swedish context. Frontiers in Education, 8:963180. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.963180
Sedem, M., Siljehag, E., Westling Allodi, M. & Odom, S. (2022). Reliability and Validity of a Teacher Impressions Scale to Assess Social Play of Swedish Children in Inclusive Preschools. Journal of Assessment for Effective intervention, 48(1).
https://doi-org.ezp.sub.su.se/10.1177/15345084221100416
Gladh, M., Siljehag, E., Westling Allodi, M. & Odom, S. L. (2022). Supporting children’s social play with peer-based intervention and instruction in four inclusive Swedish preschools. Frontiers in Education, 7. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.943601
Gladh, M., Westling Allodi, M., Siljehag, E. & Odom, S. L. (2022). Social validity and psychometric properties of Teacher Impression Scale – A pilot study. European Journal of Special Needs Education, 37(3), 461–476. www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08856257.2021.1894401
Riad, R., Westling Allodi, M., Siljehag, E., Wikman, C., Ford, T. & Bölte, S. (2021). How I Feel About My School – Adaptation and Validation of an Educational Well-Being Measure among Young Children in Sweden. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(10), 5075. https://doi.org/10.3390/ijerph18105075
Siljehag, E. (2021). Förskolans specialpedagogik – en gemensam professionsarena. I M. Westling Allodi (Red.), Specialpedagogik för lärare, (s. 141–166). Stockholm: Natur & Kultur.
Siljehag, E. (2021). Förskolans specialpedagogik – ett systematiskt arbete med tidiga insatser. FörskoleModul: Specialpedagogik i förskolans praktisk. Del 4: Systematiska tidiga insatser. Skolverket: Stockholm.
Siljehag, E. (2021). Demokrati och frigörande med estetiska upplevelser – ett led i en medvetenhetsprocess för ALLA barn? I A. Klerfelt & B. Qvarsell (Red.), Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken, (s. 197–216). Andra upplagan. Malmö: Gleerups Utbildning AB.
Westling Allodi, M., Lundqvist, J. & Siljehag, E. (2020). Författare av förord och introduktion till den svenska utgåvan av ECERS-3**, The Early Childhood Environment Rating Scale, Third Edition – Utvärdering och utveckling i förskolan, tredje utgåvan. Hogrefe Psykologiförlaget.
Westling Allodi, M., Lundqvist, J., Lundström, E., Roll-Pettersson, L., Rosendahl, J., Siljehag, E. & Zakirova Engstrand, R. (2019). Play for Children with Disabilities: The Users’ Needs in the Swedish Context. I Users’ Needs Report on Play for Children with Disabilities: Parents’ and children’s views (s. 104–116). Warsaw, Poland: De Gruyter Open.
Lundqvist, J., Westling Allodi, M. & Siljehag, E. (2019). Values and needs of children with and without special educational needs in early school years: A study of young children’s views on what matters to them. Scandinavian Journal of Educational Research, 63(6), 951–967. www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00313831.2018.1466360
Lundqvist J., Westling Allodi, M. & Siljehag, E. (2016) Characteristics of Swedish preschools that provide education and care to children with special educational needs. European Journal of Special Needs Education, 31(1), 124–139. www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08856257.2015.1108041
Lundqvist, J., Westling Allodi, M. & Siljehag, E. (2015). Special educational needs and support provisions in Swedish preschools: A multiple-case study. International Journal of Early Childhood Special Education, 7(2), 273–293.
Lundqvist, J., Westling Allodi, M. & Siljehag, E. (2015). Inclusive education, support provisions and early childhood educational pathways in the context of Sweden: A longitudinal study. International Journal of Special Education, 30(3), 3–16.
Siljehag, E. (2015). Etik i forskning där barn medverkar: En processtudie. I B. Qvarsell, C. Hällström & A. Wallin (Red.), Den problematiska etiken. Om barnsyn i forskning och praktik (s. 117–142). Göteborg: Daidalos förlag.
Siljehag, E. (2010). Historien om barn i behov av särskilt stöd i förskolan. I R. Helldin & B. Sahlin (Red.), Etik i specialpedagogisk verksamhet, (s. 119–134). Lund: Studentlitteratur.0