Stockholm university

Rebecka BrinchSenior lecturer

About me

Rebecka Brinch holds a Doctor of Philosophy in Theater Studies from Stockholm University (2018). Her dissertation, entitled To Grow Sideways. Themes, Aesthetics, and the Notion of the Child in Suzanne Osten's Theatre for Young Audiences, focused on studying Suzanne Osten's theater for children. Rebecca's research interests lie in intercultural theater and migration, particularly in contemporary performing arts, theater for young audiences, children's culture, and performance analysis. In 2023, Rebecka is working on a post-doctoral research project on migration in contemporary performing arts for young people. The Swedish Research Council is supporting the project titled "Staging Migration: Rhetoric, Representation, and Reception in Swedish Children's Theatre." The project aims to shed light on the potential of children's theater to present an inclusive Sweden and to explore whether unintentional dividing lines between "us" and "them" can be reproduced. Moreover, Rebecka is working on a communication project funded by the Swedish Research Council during the same year.

Research projects

Publications

A selection from Stockholm University publication database

  • "De där klyftorna, det ska inte riktigt vara så.": Teater och hoppet om förändring.

    2024. Anna Lund, Rebecca Brinch, Ylva Lorentzon. Sammanhållning eller splittring. Olikgörande av barn och unga i samtidens Sverige, 113-130

    Chapter

    Kapitlet handlar om teater som spelas i den mångetniska förorten och som tarupp frågor om utanförskap och rasism men också om kärlek och gemenskap iförorten. Författarna har intervjuat ungdomar som bor förorten och som harsett teater, och har lyssnat på de kritiska tankar om orättvisor i samhället somteaterföreställningarna väckt hos ungdomarna. Ungdomar i förorten talas detofta mer om, än med, och i den här texten lyfter författarna fram deras samhällskritik. I samtalen om teater har ungdomarna delat med sig av erfarenheterav bristfällig, eller snarare snedvriden, medial rapportering av de bostadsområden som är deras hem. Deras erfarenheter visar hur de tvingas förhålla sig tillen slags fiktiv värld av negativa idéer om platsen de lever på och vilka de självaär. Samtidigt som de upplever sin vardag inifrån sin egen erfarenhet, tvingas deförhålla sig till det vita majoritetssamhällets syn och värderingar utifrån. Detskapar en splittring i hur de ser på sig själva och sina bostadsområden. Ungdomarna berättar att fast de själva upplever gemenskap och trygghet i förortenså har de samtidigt växt upp med tanken att deras bostadsområden är sämre,smutsigare och trasigare än vad de områden är som majoritetssvenskar bor i.Ungdomarna blev därför förvånade när det, i förorten, spelas teater i fina lokaler och med hög kvalitet. De lyfter också fram att det har betydelse att det finnsteater i förorten, för att det öppnar möjligheter för dem att tänka att teaterkan var en del av deras framtid. De flesta är positiva till den teater som de harsett. Samtidigt har de en realistisk hållning. De tror att det är begränsat hurmycket teater kan förändra hur människor som inte bor i förorten tänker ochkänner kring dem och deras hem. Men det finns också de som tror att om vitasvenskar från innerstaden såg samma teater som de själva sett så skulle den negativa bilden av förorten kunna luckras upp. Teaterns gestaltningar av förortenhar även möjliggjort att splittringen mellan hur samhället ser på ungdomarnautifrån och hur de upplever sig inifrån blir mindre smärtsam för ungdomarnasjälva. Att få reflektera kring ojämlika uppväxtvillkor via en teaterupplevelseoch uppleva sådan teater tillsammans med jämnåriga skapar känslor av erkännande.

    Read more about "De där klyftorna, det ska inte riktigt vara så."
  • Historiska narrativ och samtidens Sverige i teater för ung publik: Ögonvittnen som trauma-drama

    2023. Rebecca Brinch. Tidskrift för litteraturvetenskap 53 (1), 25-42

    Article

    Historical Narratives and Contemporary Sweden in Theatre for Young Audiences. Eyewitnesses as Trauma-Drama. Children’s theatre in Sweden has a tradition of working with various political, social and existential issues. The purpose of the article is to explore the potential of children’s theater to stage an inclusive Sweden, with an empirical starting point in the theatre production Eyewitnesses. In Eyewitnesses, Young Malmö City Theatre wanted to bring to life testimonies from the Holocaust, in a city that is known for having extended problems with contemporary anti-Semitism. Eyewitnesses is based on true life stories and aimed at a young audience aged 13-18. The article examines wether Eyewitnesses has the potential to contribute to increased intercultural understanding and respect for human rights, focusing on the emotions that the performance evokes. In the article, I employ theories about cultural trauma and trauma-drama, and focus on the dramaturgical choices that are made, and the young audience’s reception. The article’s empricial basis consists of performance observations, audience observations, and interviews with the young audience. The article shows that Eyewitnesses not only has the potential to function as a historical narrative, but reflections are also awakened about contemporary social traumas and sufferings. At the same time, a discrepancy in the image of contemporary Sweden is revealed. Some informants highlight Sweden as an equal country characterized by freedom, while others identify issues of racism and segregation. From this perspective, three different images emerge: one where racism is seen as something that primarily happens outside Sweden's borders, one that highlights segregation and that we live in a racist society, and finally a third, which is also the dominant one, where critical reflection on current issues of inequality is sparked from the encounter with the theatre performance. In this way, Eyewitnesses has the potential to function as a trauma-drama, depending on the emotions that the performance evokes.

    Read more about Historiska narrativ och samtidens Sverige i teater för ung publik
  • Berätta, överleva, inte drunkna: Antirasism, dekolonisering och migration i svensk teater

    2022. .

    Book (ed)

    Antologin "Berätta, överleva, inte drunkna" är den första publikationen på svenska som samlar scenkonstnärer och teatervetare till att reflektera över den pågående flyktingsituationen och den ökande främlingsfientligheten. Boken tar hänsyn till både strukturella och institutionella aspekter som spelar roll i dekoloniseringsprocesser (t.ex. kvotering; chefspositioner; scenkonstnärliga utbildningars upplägg).Antologin kan användas som kurslitteratur för studenter i teatervetenskap och besläktade ämnen, exempelvis barn- och ungdomsvetenskap, kulturstudier, litteraturvetenskap, genusvetenskap, lärarutbildningar och scenkonstnärliga utbildningar. Boken riktar sig även till scenkonstnärer och praktiker, studieförbund samt till en allmän publik som är intresserad av antirasistisk och postkolonial teater. Samtliga bidrag är skrivna på ett pedagogiskt sätt som gör boken tillgänglig för en akademisk och icke-akademisk publik.Boken har en inkluderande agenda som ger utrymme både för den yngre generationen scenkonstnärer och pionjärer som drivit på utvecklingen av de- och postkolonial teater. Perspektiv från institutionsteatrar varvas med erfarenheter från alternativa scenkonstnärliga miljöer. Antologins geografiska spännvidd sträcker sig från Malmö i syd till Sápmi i nord, och ortens teaterkultur får lika stort utrymme som storstädernas scenkonst. Syftet är att spegla den kulturella mångfald som präglar den samtida scenkonsten och bidra till en fördjupad dialog mellan akademin, scenkonsten och allmänheten.

    Read more about Berätta, överleva, inte drunkna
  • Inledning: antirasism, dekolonisering och migration i svensk teater

    2022. Rebecca Brinch. Berätta, överleva, inte drunkna, 14-39

    Chapter
    Read more about Inledning

Show all publications by Rebecka Brinch at Stockholm University