Rebecka BrinchUniversitetslektor
Om mig
Rebecca är universitetslektor i teatervetenskap och disputerade med avhandlingen Att växa sidledes: Tematik, barnsyn och konstnärlig gestaltning i Suzanne Ostens scenkonst för unga, en studie av Suzanne Ostens teater för barn (Stockholms universitet, 2018). Rebeccas forskningsintressen rör teater och migration med fokus på samtida scenkonst, teater för unga, barnkultur och föreställningsanalys.
Under 2020-2025 arbetar Rebecca med ett forskningsprojekt om migration i samtida scenkonst för unga med stöd från Vetenskapsrådet ("Att gestalta migration: Retorik, representation och reception i svensk barnteater"). Syftet med projektet är att skapa kunskap om barnteaterns potential att iscensätta ett inkluderande Sverige samt att undersöka huruvida skiljelinjer mellan oss och dem kan komma att reproduceras som en oavsiktlig följd. Under 2024 arbetar Rebecca även med ett kommunikationsprojekt finansierat av Vetenskapsrådet: "Att vara svensk och sig själv: Dramatiserad forskningskommunikation som demokratiseringsarbete". Projektet utgörs av både dramatiserade (ljuddraman) och dokumentära former (podd-samtal, seminarier och e-publikation) av forskningskommunikation. Rebecca medverkar även som forskare i projektet INFLUX, finansierat av NordForsk, som studerar hur skolor integrerar elever från Ukraina. Rebecca är en av redaktörerna till antologin Berätta, överleva, inte drunkna. Antirasism, dekolonisering och migration i svensk teater (2022, Atlas), och gästredaktör för Nordic Theatre Studies kommande temanummer om migration och teater (2024).
Rebecca är studierektor i teatervetenskap på grund och avancerad nivå, och undervisar vid institutionen för kultur och estetik inom bland annat områdena föreställningsanalys, teater i Sverige och barnteater. Rebecca undervisar även vid centrum för barnkulturforskning (CBK) inom områdena barnteater och barnkultur. Utöver forskning och undervisning föreläser Rebecca mycket även utanför akademin, och tycker det är viktigt med kopplingen mellan den akademiska forskningen, det praktiska fältet och det omgivande samhället. Rebecca har exempelvis föreläst och hållt seminarier på teatrar, scenkonstbiennalen, bibu, samt för kultursekreterare och personal verksamma inom teater- och barnkulturfältet.
Undervisning
Rebecca undervisar i teatervetenskap, framförallt inom föreställningsanalytiska metoder och teorier, scenkonst för unga ur både ett historiskt och samtida perspektiv samt teater i Sverige. Rebecca undervisar även inom barnkultur och barndomssociologi. Rebecca handleder examensarbeten på master- och doktorandnivå.
Forskning
Nyckelord: Teater och migration, teater för unga, barnteater, föreställningsanalys, uppsättningsanalys, barnkultur, barndom, barnperspektiv.
Forskningsprojekt:
"Being Swedish and being yourself". Dramatized research communication as democratizing work ("Att vara svensk och sig själv". Dramatiserad forskningskommunikation som demokratiseringsarbete), Swedish Research Council. PI: Anna Lund. 2023-2024.
Influx of Ukrainian, Russian and Belarusian Migrants. Integration and Governance dynamics in Nordic and Baltic States (INFLUX), NordForsk. PI: Liv Osland (Western Norway University of Applied Sciences). 2023-2024
Staging Migration: Rhetoric, Representation, and Reception in Swedish Children’s Theater (Att gestalta migration. Retorik, representation och reception i svensk barnteater), Swedish Research Council. PI: Anna Lund. 2020-2023.
Migration, representation och mångfald i samtida scenkonst för unga, pilotstudie på temat barn, migration och integration, finansierat av satsningen Barn, migration, integration (BMI), Humanvetenskapliga området, Stockholms universitet. 2020
Konst och vetenskap: Projektet var ett av regeringen beslutat nationellt uppdrag. Rebecka deltog som magisterstudent i teatervetenskap. Under projektet genomförde Rebecka föreställningsanalyser och receptionsstudier. Forskningen resulterade i en magisteruppsats och en rapport publicerad vid Växjö universitet (2003). Resultatet redovisades vid flertalet olika konferenser och seminarier. 2002-2003
Forskningsprojekt
Publikationer
I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
-
"De där klyftorna, det ska inte riktigt vara så.": Teater och hoppet om förändring.
2024. Anna Lund, Rebecca Brinch, Ylva Lorentzon. Sammanhållning eller splittring. Olikgörande av barn och unga i samtidens Sverige, 113-130
KapitelKapitlet handlar om teater som spelas i den mångetniska förorten och som tarupp frågor om utanförskap och rasism men också om kärlek och gemenskap iförorten. Författarna har intervjuat ungdomar som bor förorten och som harsett teater, och har lyssnat på de kritiska tankar om orättvisor i samhället somteaterföreställningarna väckt hos ungdomarna. Ungdomar i förorten talas detofta mer om, än med, och i den här texten lyfter författarna fram deras samhällskritik. I samtalen om teater har ungdomarna delat med sig av erfarenheterav bristfällig, eller snarare snedvriden, medial rapportering av de bostadsområden som är deras hem. Deras erfarenheter visar hur de tvingas förhålla sig tillen slags fiktiv värld av negativa idéer om platsen de lever på och vilka de självaär. Samtidigt som de upplever sin vardag inifrån sin egen erfarenhet, tvingas deförhålla sig till det vita majoritetssamhällets syn och värderingar utifrån. Detskapar en splittring i hur de ser på sig själva och sina bostadsområden. Ungdomarna berättar att fast de själva upplever gemenskap och trygghet i förortenså har de samtidigt växt upp med tanken att deras bostadsområden är sämre,smutsigare och trasigare än vad de områden är som majoritetssvenskar bor i.Ungdomarna blev därför förvånade när det, i förorten, spelas teater i fina lokaler och med hög kvalitet. De lyfter också fram att det har betydelse att det finnsteater i förorten, för att det öppnar möjligheter för dem att tänka att teaterkan var en del av deras framtid. De flesta är positiva till den teater som de harsett. Samtidigt har de en realistisk hållning. De tror att det är begränsat hurmycket teater kan förändra hur människor som inte bor i förorten tänker ochkänner kring dem och deras hem. Men det finns också de som tror att om vitasvenskar från innerstaden såg samma teater som de själva sett så skulle den negativa bilden av förorten kunna luckras upp. Teaterns gestaltningar av förortenhar även möjliggjort att splittringen mellan hur samhället ser på ungdomarnautifrån och hur de upplever sig inifrån blir mindre smärtsam för ungdomarnasjälva. Att få reflektera kring ojämlika uppväxtvillkor via en teaterupplevelseoch uppleva sådan teater tillsammans med jämnåriga skapar känslor av erkännande.
-
Empati och erkännande i teater som gestaltar migration för barn och unga
2023. Rebecca Brinch, Ylva Lorentzon, Anna Lund. Konsten att beröra, 133-155
Kapitel -
Historiska narrativ och samtidens Sverige i teater för ung publik: Ögonvittnen som trauma-drama
2023. Rebecca Brinch. Tidskrift för litteraturvetenskap 53 (1), 25-42
ArtikelHistorical Narratives and Contemporary Sweden in Theatre for Young Audiences. Eyewitnesses as Trauma-Drama. Children’s theatre in Sweden has a tradition of working with various political, social and existential issues. The purpose of the article is to explore the potential of children’s theater to stage an inclusive Sweden, with an empirical starting point in the theatre production Eyewitnesses. In Eyewitnesses, Young Malmö City Theatre wanted to bring to life testimonies from the Holocaust, in a city that is known for having extended problems with contemporary anti-Semitism. Eyewitnesses is based on true life stories and aimed at a young audience aged 13-18. The article examines wether Eyewitnesses has the potential to contribute to increased intercultural understanding and respect for human rights, focusing on the emotions that the performance evokes. In the article, I employ theories about cultural trauma and trauma-drama, and focus on the dramaturgical choices that are made, and the young audience’s reception. The article’s empricial basis consists of performance observations, audience observations, and interviews with the young audience. The article shows that Eyewitnesses not only has the potential to function as a historical narrative, but reflections are also awakened about contemporary social traumas and sufferings. At the same time, a discrepancy in the image of contemporary Sweden is revealed. Some informants highlight Sweden as an equal country characterized by freedom, while others identify issues of racism and segregation. From this perspective, three different images emerge: one where racism is seen as something that primarily happens outside Sweden's borders, one that highlights segregation and that we live in a racist society, and finally a third, which is also the dominant one, where critical reflection on current issues of inequality is sparked from the encounter with the theatre performance. In this way, Eyewitnesses has the potential to function as a trauma-drama, depending on the emotions that the performance evokes.
-
Berätta, överleva, inte drunkna: Antirasism, dekolonisering och migration i svensk teater
2022. .
Bok (red)Antologin "Berätta, överleva, inte drunkna" är den första publikationen på svenska som samlar scenkonstnärer och teatervetare till att reflektera över den pågående flyktingsituationen och den ökande främlingsfientligheten. Boken tar hänsyn till både strukturella och institutionella aspekter som spelar roll i dekoloniseringsprocesser (t.ex. kvotering; chefspositioner; scenkonstnärliga utbildningars upplägg).Antologin kan användas som kurslitteratur för studenter i teatervetenskap och besläktade ämnen, exempelvis barn- och ungdomsvetenskap, kulturstudier, litteraturvetenskap, genusvetenskap, lärarutbildningar och scenkonstnärliga utbildningar. Boken riktar sig även till scenkonstnärer och praktiker, studieförbund samt till en allmän publik som är intresserad av antirasistisk och postkolonial teater. Samtliga bidrag är skrivna på ett pedagogiskt sätt som gör boken tillgänglig för en akademisk och icke-akademisk publik.Boken har en inkluderande agenda som ger utrymme både för den yngre generationen scenkonstnärer och pionjärer som drivit på utvecklingen av de- och postkolonial teater. Perspektiv från institutionsteatrar varvas med erfarenheter från alternativa scenkonstnärliga miljöer. Antologins geografiska spännvidd sträcker sig från Malmö i syd till Sápmi i nord, och ortens teaterkultur får lika stort utrymme som storstädernas scenkonst. Syftet är att spegla den kulturella mångfald som präglar den samtida scenkonsten och bidra till en fördjupad dialog mellan akademin, scenkonsten och allmänheten.
-
"All teater har en samhällsrevolutionerande potential": Ett samtal om Unga Klara med Farnaz Arbabi
2022. Rebecca Brinch, Dirk Gindt. Berätta, överleva, inte drunkna, 337-351
Kapitel -
Inledning: antirasism, dekolonisering och migration i svensk teater
2022. Rebecca Brinch. Berätta, överleva, inte drunkna, 14-39
Kapitel -
Scenkonst i Sverige för barn och unga: migration, mångfald och representation
2022. Rebecca Brinch. Berätta, överleva, inte drunkna, 257-278
Kapitel -
Teater på arabiska för alla: reflektioner från ett samtal om Arabiska Teatern
2022. Rebecca Brinch. Berätta, överleva inte drunkna, 306-315
Kapitel -
Barns rätt till konst och kultur: en rätt med undantag?
2020. Rebecca Brinch. En sten i magen, 45-61
Kapitel
Visa alla publikationer av Rebecka Brinch vid Stockholms universitet