Frågor och svar inför vårterminen 2024

Har du frågor om dina studier hos oss inför höstterminen kan du se om du hittar svar på din fråga här.

Går det fortfarande att söka till kurspaket eller program till vårterminen?

De flesta av våra kurser och program är inte öppna för sen anmälan. Ett fåtal kurser kan öppnas den 15/12 på antagning.se. Nästa möjlighet att söka är inför höstterminen 2024. Ansökan är öppen 15 mars - 15 april via antagning.se.

Vilka utbildningar kommer att öppna för sen anmälan?

Vid Stockholm Business School kommer följande utbildningar vara öppna för sen anmälan:

• Företagsekonomi I, kurspaket 30 hp

Du kan göra en sen anmälan via antagning.se.

Foto: Yuriy Brykaylo/Mostphotos

Kommer jag in på det kandidatprogram jag vill läsa? Kan jag förbättra mina möjligheter att bli antagen?

Urvalet till programmet baseras på meritvärde från gymnasiebetyg samt högskoleprovsresultat. Inga andra meriter påverkar antagningen till programmet. För att öka möjligheterna att komma in är det alltså dessa två man får satsa på att förbättra.

Du kan söka fram antagningsstatistik från tidigare terminer i Universitets- och högskolerådets antagningsstatistik.
Istället för att läsa program kan du läsa fristående kurser till en kandidatexamen.

Här finns mer information om examen

Jag glömde tacka ja och nu har tiden för att tacka ja passerat – kan ni hjälpa mig?

Om du sökt en av de kurser som öppnar för sen anmälan kan du då göra en sen anmälan.  Om kursen/programmet du sökt inte öppnar för sen anmälan har du tyvärr förlorat din plats på kursen/programmet om du glömt att tacka ja.

I mitt antagningsbesked för hösten står att jag läst 45 hp, men jag har läst 60 hp. Har det blivit något fel?

I antagningen till kurser som har antal högskolepoäng (förkortas APS i statistiken) som urvalsgrund räknar man endast de hp som finns inrapporterade i Ladok senast sista ansökningsdag.

För vårterminen 2024 var det alltså 16 oktober 2023. Poäng som rapporteras in senare påverkar inte antagningen till vårterminen 2024 och syns därmed inte på antagningsbeskedet.

Jag sökte inte till er inför hösten, när kan jag söka nästa gång?

Våra fristående kurser samt Kandidatprogram i företagsekonomi och Kandidatprogram i marknadskommunikation startar både höst- och vårtermin. Mastersprogrammen startar varje hösttermin.

Vad ska jag läsa för kurser mer än företagsekonomi/reklam & PR inom min kandidatexamen?

Vad gäller de valfria kurserna i en kandidatexamen kan de bestå av olika ämnen och man väljer själv utifrån intresse. En bra utgångspunkt är att fundera över vad du vill använda din examen till och vilka ämnen utöver företagsekonomi som då kan vara användbara. För att söka bland kurser inom alla ämnen vid Stockholms universitet använd Utbildningskatalogen.

Jag behöver kursplaner från en utbildning jag gått hos er förut, hur får jag tag på dem?

Börja med att titta i Planarkivet. Hittar du inte kursplanen där kan du mejla coursecoordinator@sbs.su.se

Jag ska resa utomlands för en utbytestermin och behöver byta ut en av de kurser som jag tidigare fått godkänd i mitt Learning agreement. Hur gör jag?

Skicka följande information via mail till studievägledare:

• Vilken kurs du vill ta bort.
  • Förslag på ny kurs med länk till kursbeskrivning.

Här finns fler frågor och svar

Om du inte hittar svar här så kan du kontakta någon av våra studievägledare via mail. Under sommaren kan det ta några dagar innan du får svar på dina frågor.