Accelerator bjuder in till själsliga och geografiska gränsland
Vem råder egentligen över ett territorium? Det är en av de frågor som står i fokus på konsthallen Accelerator vid Stockholms universitet. Utställningen rör sig kring landsgränser och rätten att få leva där man vill, men också kring territorier bortom människans domäner, om livet och döden.

Till Elgaland-Vargaland har alla tillträde
I utställningen finns ett passkontor där alla som vill kan ansöka om medborgarskap i Konungarikena Elgaland-Vargaland. Passet ställer frågan om identitet. Vad är egentligen en identitet?
– Den stora fråga man brottas halva livet med är ju: Vem är jag? Om du tappar bort ditt pass och din legitimation måste du ha någon som verifierar att du finns. Utan dem är du ingen. Du har inga rättigheter. Elgaland-Vargalands pass funkar som en spegling av det systemet. Skillnaden är att vi utfärdar ett pass hux flux och delar ut stämplar till höger och vänster. Du kan heta vad du vill. Det spelar ingen roll, säger konstnären Carl-Michael von Hausswolff.
Varför ska man bli medborgare?
– Det står inskrivet i varje medborgares pass att man är odödlig. Det är ett lån från religionen, ett succéartat trick. Kom till oss och tro så blir ni odödliga. Det kan låta absurt, men är ju en idé som driver väldigt många religioner, krig och konflikter, idén om ett liv efter detta. Kanske kan ett medborgarskap i Elgaland-Vargaland hjälpa någon att hitta sitt sanna jag och sina rättigheter på den här planeten. Den som flyr har ofta inget pass. De är illegala, säger konstnären Leif Elggren.
Vad handlar Konungarikena Elgaland-Vargaland om?
– Det handlar väldigt mycket om att styra sitt eget liv. Om att inte låta sig hunsas av andra, att inte acceptera att bli förnedrad av makthavare. I Elgaland-Vargaland har alla medborgare rätt att bli drottning eller kung. Det kan finns lika många drottningar och kungar som det finns medborgare, säger Carl-Michael von Hausswolff.

Konst kopplar hjärta med hjärna
– Som alltid här på Accelerator vill vi att konsten ska ge möjlighet att få titta på aktuella frågeställningar ur ett emotionellt perspektiv, att få hjälp med att känna hur det känns, säger Richard Julin, konstnärlig ledare för Accelerator.
Forskare från Stockholms universitet bjuds sedan in för att reflekterar över konsten kopplat till sina forskningsområden. För vårens utställningar har det resulterat i tre kommande öppna samtal på Accelerator om tid, migration och plats, där konstnärer och forskare reflekterar över utställningarna.
– Frågeställningar kring territorier och vem som råder över dem känns väldigt aktuella just nu. Men vårens utställning kretsar också mycket kring gränslandet mellan livet och döden. Döden finns ju alltid närvarande, men känns extra närvarande nu, med ett krig i Europa och en pandemi som ingen riktigt haft tid att sörja, säger Richard Julin.
Läs mer om utställningen som öppnar den 11 mars
Elgaland-Vargaland och Världsutställningen 2023

Konungarikena Elgaland-Vargaland
Carl Michael von Hausswolff och Leif Elggrens konstprojekt Konungarikena Elgaland-Vargaland experimenterar med idén om nationalstaten. Konungarikena har varit ett pågående konstprojekt sedan de grundandes 1992. Rikena består av alla världens geografiska, mentala och digitala gränsområden. Elgaland-Vargaland har hittills upprättat ambassader och konsulat på trettionio platser runt om i världen och fortsätter annektera nya territorier.
Läs mer om Konungarikena Elgaland-Vargaland
Världsutställningen 2023
Under Världsutställningen 2023 presenterar konstnärerna nya verk av olika konstnärer. Kärnan i utställningen är frågan om en nation kan vara en nation om den är utspridd över hela världen och vem som har rätt att definiera och upprätthålla gränser. Verket är en påminnelse om att förflyttningen av en nations geografiska och mentala gränser pågår hela tiden. Det i sin tur bestämmer vem som får leva och vem som dör.
Läs mer om världsutställningen
.

QnA med Carl-Michael von Hausswolff och Leif Elggren
Vad handlar detta med de geografiska och mentala platserna om?
– Vi försöker förmedla att det finns andra utrymmen i varje människas liv än de mest självklara, de vi begränsas av, och som kan expanderas. De hypnagoga till exempel, tillståndet mellan vakenhet och dröm. Om man inte blir rädd för det tillståndet kan man expandera det ganska kraftigt och få tillgång till sig själv på ett annat sätt, säger Carl-Michael von Hausswolff.
– Eller eskapismen. Här handlar det snarare om tankar i ett vaket tillstånd där man kan få trygghet, tröst och bekräftelse, lägger Leif Elggren till.
Hur har verket förändrats under trettio år?
– Även om världen runtom har genomgått förändringar har verkets centrala kärna aldrig förändrats. Författningen är den samma och det är utifrån den vi alltid har agerat. När vi skapade den studerade vi både den amerikanska och den svenska konstitutionen noggrant, läste internationell rätt och FN:s stadgar. Egentligen skull man kunna se det som vårt gemensamma konstnärliga manifest, säger Carl-Michael von Hausswolff.
Vad handlar världsutställningen om?
– Vi vill etablera en världsutställning som inte ser ut som andra världsutställningar där länder skryter med vad de är. Vi vill visa vad vi tycker är viktigt i världen, i ett universum eller system, säger Carl-Michael von Hausswolff.
– Om man vill upptäcka vad som är viktigt får man komma och fundera ut det själv. Här ges inga lösningar. Antingen blir det intressant eller så blir det totalt ointressant. Det får vi se, lägger han till.

Vad betyder det för er att ställa ut på Accelerator?
– Att vara här på universitetet är spännande eftersom ju Elgaland-Vargaland liksom universitetet är ett eget universum. Genom världsutställningen blir det två universum som möts. Ett möte mellan två världar. Om olika världar kan mötas i samtal istället för att utrota varandra kan mycket förändras, säger Carl-Michael von Hausswolff.
Har ni något att tillägga?
– Konst har ju en märklig förmåga, en oerhörd dragningskraft på väldigt många människor. Genom att komma in i utställningen, göra en passansökan och känna sig delaktig, hoppas vi att vi mentalt kan öppna vilken människas sinne som helst för den kreativa kraften. Uppmana till att använda sin fantasi. Tänk om alla kunde tänka på sitt jobb som ett konstverk. Det kan ju vem som helst göra, säger Leif Elggren.
Loukia Alavanou – Oedipus in Search of Colonus

Parallellt med Världsutställningen pågår även verket Oedipus in Search of Colonus. I Loukia Alavanous verk Oedipus in Search of Colonus, förflyttar konstnären besökaren med hjälp av VR-teknik till en grekisk kåkstad som blir spelplatsen för en modern version av Sofokles antika drama Oidipus. Staden Nea Zoi, belägen i närheten av Kolonos, befolkas av romer som spelar de olika rollerna i pjäsen.
Loukia Alavanou (f. 1979, Aten) arbetar med film samt rörlig media, och har en masterexamen i fotografi från Royal College of Art, UK.
Konst + forskning – en samtalsserie
Tre kvällar med läsning och samtal i programmet Konst + forskning, där Accelerator bjuder in konstnärer, forskare och publik att reflektera kring utställningarna.
- 15/3 kl.18.00-19.30 Konst + forskning: ett samtal om tid med Staffan Bergwik, professor i idéhistoria vid Stockholms universitet och Somaya El-Sousi, palestinsk poet från Gaza, bosatt i Norge som fristadsförfattare. Läs mer
- 5/4 kl.18.00-19.30 Konst + forskning: ett samtal om migration med Thomas Götselius är professor i litteraturvetenskap och Anna Lund är docent i sociologi, båda vid Stockholms universitet.
- 3/5 kl.18.00-19.30 Konst + forskning: ett samtal om plats med Mats Burström, professor i arkeologi och Danielle Drozdzewski, docent i kulturgeografi, båda vid Stockholms universitet.
Moderator för samtalen är Vendela Grundell Gachoud, projektledare för Konst + forskning. Ingen förbokning behövs, fri entré.
Senast uppdaterad: 15 mars 2023
Sidansvarig: Kommunikationsavdelningen