Forskningsämne Barns och ungas platser och rörlighet
Här används ingångar från olika utgångspunkter – exempelvis praktiskt, teoretiskt, metodologiskt eller empiriskt – för att studera barns och ungas platser. Det kan vara fysiska platser, digitala platser eller tänkta och fantiserade platser.
Hur barn och unga rör sig mellan platser är beroende av tillgång på resurser och tid och rörlighet kan vara önskad eller oönskad. Barns och ungas platser är föränderliga och ingår i ett sammanhang av andra platser. Platserna rymmer olika erbjudanden och utmaningar. Barns och ungas platser kan vara skapade för eller av barn, ofta båda delarna.
I området undersöks hur relationer mellan barn och unga och platser skapas och förändras samt är del i de villkor som reglerar och möjliggör barns och ungas liv. Barn och unga studeras således både som aktörer med möjlighet att påverka och som beroende av de strukturer och sammanhang de befinner sig i.
Tillbaka till Forskning på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen.
Relaterat forskningsämne
Barn- och ungdomsforskningPå denna sida
Forskare
Susanna Areschoug
Forskare
Nihad Bunar
Professor
Danielle Ekman Ladru
Universitetslektor
Christine Eriksson
Lektor
Linda Fridén Syrjäpalo
Doktorand
Tanja Joelsson
Universitetslektor, docent
Anna Palmer
Universitetslektor, Docent
Dag Balkmar
Universitetslektor, forskare
Sofia Cele
Docent, universiteteslektor
Malin Henriksson
Senior forskare
Utbildningar
Forskarutbildning
Forskarutbildning är för dig som vill få kunskaper och färdigheter för att själv kunna bedriva forskning. Hos oss kan du läsa forskarutbildning inom ämnena Barn- och ungdomsvetenskap och Förskoledidaktik. Vill du bidra till kunskapsutvecklingen inom det barn- och ungdomsvetenskapliga forskningsområdet? Då kan en utbildning på forskarnivå vara något för dig.