Forskningsprojekt En förskola som för barn in i offentliga rum
Det övergripande syftet är att ta fram metodiska experiment om möjligheterna att bygga en förskola som underlättar för förskolebarn att vara närvarande och ta plats i, och därigenom delta i byggandet av offentliga rum, tillsammans med andra aktörer och platserna själva.
En förskola som för barn in i offentliga rum: Onto-epistemologiska forskningsmetoder för sångvandringar, metaforer, kartläggningar och förskoleförflyttningar
Syftet med denna avhandlingsstudie är att tillsammans med de yngsta barnen på förskolan, studera språkets kroppslighet och rumslighet i det offentliga rummet genom röstliga vandringar och där ett performativt inriktat experimenterande arbete riktar uppmärksamheten mot barnens erfarenheter och upplevelser.
Projektbeskrivning
Studien utgår från att tillsammans med de yngre barnen på förskolan utforska, uppleva och erfara hur språk blir till kroppsligt (fysiskt) och rumsligt. Mer specifikt studeras hur olika sammansättningar och nätverk kan producera olika aspekter av de materiella aspekterna av språk och på så sätt skapa processer av lärande samt vilka begrepp och kunskaper som blir relevanta för att utforska detta på ett mer fördjupat sätt tillsammans med barnen.
Tidigare forskning kring förskolebarns språkutveckling har främst studerat språkets representation, dvs. vilken mening som bokstavsljud, ord och text har och hur de ska uttryckas eller produceras. Däremot har betydelsen av relationen mellan röst och plats för språkets innehåll och formering inte behandlats.
Metodologisk ska denna studie undersöka möjligheterna med att använda konstnärliga forskningsmetoder inom ämnet förskoledidaktik och därmed kanske skapa nya idéer kring hur forskning kan göras tillsammans med de yngsta på förskolan. Studien startar i en praxiografi, där forskningfrågan alltid relaterar till en specifikt situerad, materiell och fysisk plats och praktik (Mol, 2002, 2010). Språk produceras på specifika platser och förändras genom rum, artefakter och de fysiska förutsättningar som finns närvarande. Att göra röstliga vandringar i offentliga rum såsom tunnlar eller trapper tillsammans med de yngre barnen skulle kunna skapa “röstrum” i gamla välkända omgivningar och därmed utforska hur språk produceras i relationen med och av en situerad plats.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Christine Eriksson
Universitetslektor
Mer om projektet
Huvudhandledare: Hillevi Lenz Taguchi
Biträdande handledare: Monica Sand, PhD, ArkDes
Ämne: Förskoledidaktik