Stockholms universitet

Nihad BunarProfessor

Om mig

Professor

vid Specialpedagogiska institutionen

Mitt främsta forskningsområde rör sig i gränslandet mellan migration, utbildning, specialpedagogik och urban utveckling. För närvarande arbetar jag med två forskningsprojekt:

  • 2017–2024: Projektledare för forskningsprojektet ”Barn- och ungdomars uppväxtvillkor”. Projektet finansieras genom anslag från Gålöstiftelsen.
  • 2023-2026: Projektledare för forskningsprojektet "Barn och ungdomar med migrationsbakgrund i anpassad grundskola". Projektet finansieras genom anslag från Vetenskapsrådet.

Arbetade som professor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet mellan 2011 och 2019. Bland annat som studierektor för institutionens två forskarutbildningsämnen (2011–2014) och ställföreträdande prefekt (2014–2017).

Utsågs i april 2018 av Regeringen genom Utbildningsdepartementet till särskild utredare (Dir. 2018:38) för att kartlägga behovet av åtgärder när det gäller undervisningen i modersmål och studiehandledningen på modersmål i grundskolan och motsvarande skolformer. Betänkande ”För flerspråkighet, kunskapsutveckling och inkludering – modersmålsundervisning och studiehandledning” (SOU 2019:18) överlämnades den 3 maj 2019. 

Arbetade på deltid som lektor vid Polishögskolan i Stockholm mellan 2003–2016. 

2008 vistades som Research Fellow vid Northeastern University, Boston, USA.

According to Google Scholar (https://scholar.google.com/citations?view_op=list_works&hl=en&user=y_5FxPEAAAAJ, per December 3rd 2024), the overall impact of my research output in English and Swedish is as following:

Citations:  4041                

h-index:  29                       

i10-index: 48

Några av mina senaste publikationer:

Bunar, N. (2024). ”Vi behöver fler akutskolor för elever som inte kan uppföra sig som folk”. Om diskursiva och policykonstruktioner av den disciplinära åtgärden akutskola. Educare, (3), 30–62.  https://doi.org/10.24834/educare.2024.3.1193

Bunar, N. (2024). Sustainable education for quality and equity - understanding and addressing differences in education systems. The journal of El-Ryssala for studies and research in humanities. 9(2), 11-29.

Pinson, H., Bunar, N. & Devine, D. (2023). Handbook of research on migration and education. London: Edward Elgar Publishing.

Bunar, N. (2023). Inclusion of newly arrived migrant students in Swedish schools - organizational models and support measures. In Pinson, H., Bunar, N. & Devine, D. (eds.). Handbook of research on migration and education. Edward Elgar Publishing.

Adams Lyngbäck, L., Bunar, N. & Paul, E. (2023). School(s) for all?: Inclusion, special education and multilingualism at the intersection of disability and migration in Sweden. In Hanssen, N.B., Harju-Luukkainen, H., Sundqvist, C. Inclusion & Special Needs Education for Immigrant Students: A Nordic Perspective. Routledge.

Bunar, N. (2022). Urban Inequalities in Swedish Schools. Oxford Research Encyclopedia of Education. doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.128

Britse, E. & Bunar, N. (2022). Mångfald, olikhet och likvärdighet. Om hur skolpersonal uppfattar och förhåller sig till mångfald bland elever. Utbildning & Demokrati, 31(3), 57–78.

Bunar, N. (2022). Integration och utbildning – en forskningsöversikt. Stockholm: Vetenskapsrådet.

Bunar, N. & Juvonen, P. (2021). Not (yet) ready for the mainstream’ – newly arrived migrant students in a separate educational program. Journal of Education Policy. doi: 10.1080/02680939.2021.1947527

Bunar, N., Hagström, M. & Rojas, C. (2021). Barn och ungdomar i stadens olikheter. Stockholm: Natur och Kultur.

Bunar. N. (2021) (red.). Inkludering och skolframgång för nyanlända elever. Stockholm: Natur & Kultur.

Bunar. N. (2021). Studiehandledning på modersmål – en av de viktigaste möjlighetsstrukturerna för nyanlända elever. I N. Bunar. (red.) Inkludering och skolframgång för nyanlända elever. Stockholm: Natur & Kultur.

Dávila, L.T. & N. Bunar. (2020). Cross-District Analysis of the Roles of Multilingual Classroom Assistants in Sweden. European Journal of Applied Linguistics. 8(1), 1–20.

Tajic, D. & Bunar, N. (2020). Do both ´get it right´? Inclusion of newly arrived migrant students in Swedish primary schools. International Journal of Inclusive Education. https://doi.org/10.1080/13603116.2020.1841838

Bunar, N. (2019). Promoting Effective Integration of Migrants and Refugees in Education: Experiences from Spain, Serbia and Belgium (90 pages). Brussels: Education International Research.

Bunar, N. (2019). Education of Refugee and Asylum-Seeking Children. Oxford Research Encyclopedia of Education. DOI: 10.1093/acrefore/9780190264093.013.118

Crul, M., Frans L., Özge B., Bunar, N., Keskiner, E., Kokkali, I., Schneider, J. & Shuayb, M. (2018). How school system differences affect the incorporation of refugee children in education in Europe, the Middle East and Turkey. Comparative Migration Studies. 7(10). doi.org/10.1186/s40878-018-0110-6

Bunar, N. (2018) (Ed.). Hope for newcomers in Europe. Brussels: Education International Research.

 

Forskningsprojekt