Stockholms universitet

Forskningsprojekt Välmående, hälsa och skolframgång hos ungdomar

Projektets syfte är att undersöka hur barn och ungdomar som växer upp i strukturellt missgynnande områden uppfattar och i praktiken hanterar sina vardagsvillkor i relation till möjligheter och begränsningar som utgår från platsen, institutionerna, civilsamhället och vardagliga relationer.

Välmående, hälsa och skolframgång hos ungdomar

Projektet vägleds av två grundläggande intressen. Det första är vetenskapligt orienterat. Ambitionen är att genom teoretiskt informerade analyser av det omfattande och med olika metoder insamlade materialet i ett antal bostadsområden i Stockholmsregionen, tillföra ny kunskap till det breda forskningsområdet barn och ungdomars uppväxtvillkor.

Projektbeskrivning

Bostadsområdets resurser och relationer, skolans sätt att hantera likvärdigheten i en miljö präglad av enorma sociala skillnader och segregation samt ungdomarnas hälsa är tre bärande perspektiv. Studien ämnar också identifiera möjliggörande policyåtgärder, kontexter och praktiker genom att empiriskt fokusera på så kallade spaces of inclusion och spaces of empowerment i skolan, i lokalsamhället och i samhället i stort. Därmed menas alla de dagliga handlingar och deras förutsättningar som utrustar barn och ungdomar med kunskaper, färdigheter, erfarenheter, erkännande och nätverk nödvändiga för att få vara en del av möjliggörande sammanhang.

Det andra grundläggande intresset är policy orienterat. Ambitionen är att, tillsammans med de ansvariga i ett antal kommuner i Stockholmsregionen, använda forskningsresultaten som underlag för konkreta policyförslag samt att bistå kommuner, deras institutioner och civilsamhället vid implementeringen av de föreslagna åtgärderna. 
 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Nihad Bunar

Professor

Specialpedagogiska institutionen
Nihad Bunar

Medlemmar

Nihad Bunar

Professor

Specialpedagogiska institutionen
Nihad Bunar

Elizabeth Adams Lyngbäck

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Universitetslektor Liz Adams Lyngbäck

Mirjam Hagström

Universitetslektor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Publikationer