Forskningsprojekt Välmående, hälsa och skolframgång hos ungdomar
Projektets syfte är att undersöka hur barn och ungdomar som växer upp i strukturellt missgynnande områden uppfattar och i praktiken hanterar sina vardagsvillkor i relation till möjligheter och begränsningar som utgår från platsen, institutionerna, civilsamhället och vardagliga relationer.
Projektet vägleds av två grundläggande intressen. Det första är vetenskapligt orienterat. Ambitionen är att genom teoretiskt informerade analyser av det omfattande och med olika metoder insamlade materialet i ett antal bostadsområden i Stockholmsregionen, tillföra ny kunskap till det breda forskningsområdet barn och ungdomars uppväxtvillkor.
Projektbeskrivning
Bostadsområdets resurser och relationer, skolans sätt att hantera likvärdigheten i en miljö präglad av enorma sociala skillnader och segregation samt ungdomarnas hälsa är tre bärande perspektiv. Studien ämnar också identifiera möjliggörande policyåtgärder, kontexter och praktiker genom att empiriskt fokusera på så kallade spaces of inclusion och spaces of empowerment i skolan, i lokalsamhället och i samhället i stort. Därmed menas alla de dagliga handlingar och deras förutsättningar som utrustar barn och ungdomar med kunskaper, färdigheter, erfarenheter, erkännande och nätverk nödvändiga för att få vara en del av möjliggörande sammanhang.
Det andra grundläggande intresset är policy orienterat. Ambitionen är att, tillsammans med de ansvariga i ett antal kommuner i Stockholmsregionen, använda forskningsresultaten som underlag för konkreta policyförslag samt att bistå kommuner, deras institutioner och civilsamhället vid implementeringen av de föreslagna åtgärderna.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Nihad Bunar
Professor
Medlemmar
Nihad Bunar
Professor
Elizabeth Adams Lyngbäck
Universitetslektor
Mirjam Hagström
Universitetslektor