Stockholms universitet

Forskningsområdet behandlar relationer mellan migration och utbildning i ett specialpedagogiskt perspektiv.

Migrationen kan påverka utbildningssystemet både indirekt och direkt. Den indirekta påverkan avser konsekvenserna, för de lokala skolorna, av att en ökad andel migranter bosätter sig i eller hänvisas till vissa bostadsområden. Den sociala och etniska befolkningssammansättningen samt områdets rykte och status speglas i skolornas elevsammansättning, rykte, status och elevprestationer. Det senaste decenniet har också skolvalfriheten utarmat skolor i de strukturellt missgynnade och mångkulturella områdena genom att alltfler elever söker sig bort till skolor i andra områden, där andelen elever med migrationsbakgrund är lägre.

Boendesegregationen och valfriheten är följaktligen två externa faktorer som betänkligt påverkar skolornas arbetsförutsättningar.

Relaterat forskningsämne

Specialpedagogik
Migration och utbildning
På denna sida

Forskare

Nihad Bunar

Professor

Specialpedagogiska institutionen
Nihad Bunar. Foto: Eva Dalin.

Elizabeth Adams Lyngbäck

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Universitetslektor Liz Adams Lyngbäck

Khaleda Gani Dutt

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Khaleda Gani Dutt

Rolf Helldin

Professor

Specialpedagogiska institutionen

Annika Käck

Universitetslektor, studierektor

Specialpedagogiska institutionen
AK

Jari Linikko

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Jari Linikko

Wissam Mounzer

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Wissam Mounzer

Heidi Selenius

Docent

Specialpedagogiska institutionen

Jude Tah

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Jude Tah

Sari Vuorenpää

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Sari Vuorenpää

Forskningsprojekt

Utbildningar

Läs mer om utbildning i specialpedagogik: 
Våra utbildningar