Forskningsämne Migration och utbildning
Forskningsområdet behandlar relationer mellan migration och utbildning i ett specialpedagogiskt perspektiv.
Migrationen kan påverka utbildningssystemet både indirekt och direkt. Den indirekta påverkan avser konsekvenserna, för de lokala skolorna, av att en ökad andel migranter bosätter sig i eller hänvisas till vissa bostadsområden. Den sociala och etniska befolkningssammansättningen samt områdets rykte och status speglas i skolornas elevsammansättning, rykte, status och elevprestationer. Det senaste decenniet har också skolvalfriheten utarmat skolor i de strukturellt missgynnade och mångkulturella områdena genom att alltfler elever söker sig bort till skolor i andra områden, där andelen elever med migrationsbakgrund är lägre.
Boendesegregationen och valfriheten är följaktligen två externa faktorer som betänkligt påverkar skolornas arbetsförutsättningar.
Relaterat forskningsämne
Specialpedagogik
På denna sida
Forskare
Nihad Bunar
Professor

Elizabeth Adams Lyngbäck
Universitetslektor

Khaleda Gani Dutt
Universitetslektor

Annika Käck
Biträdande prefekt, Universitetslektor, studierektor

Jari Linikko
Universitetslektor

Wissam Mounzer
Universitetslektor

Heidi Selenius
Docent

Jude Tah
Universitetslektor

Sari Vuorenpää
Universitetslektor

Utbildningar
Läs mer om utbildning i specialpedagogik:
Våra utbildningar