Forskningsämne Migration och utbildning
Forskningsområdet behandlar relationer mellan migration och utbildning i ett specialpedagogiskt perspektiv.
Migrationen kan påverka utbildningssystemet både indirekt och direkt. Den indirekta påverkan avser konsekvenserna, för de lokala skolorna, av att en ökad andel migranter bosätter sig i eller hänvisas till vissa bostadsområden. Den sociala och etniska befolkningssammansättningen samt områdets rykte och status speglas i skolornas elevsammansättning, rykte, status och elevprestationer. Det senaste decenniet har också skolvalfriheten utarmat skolor i de strukturellt missgynnade och mångkulturella områdena genom att alltfler elever söker sig bort till skolor i andra områden, där andelen elever med migrationsbakgrund är lägre.
Boendesegregationen och valfriheten är följaktligen två externa faktorer som betänkligt påverkar skolornas arbetsförutsättningar.
Relaterat forskningsämne
SpecialpedagogikPå denna sida
Forskare
Nihad Bunar
Professor
Elizabeth Adams Lyngbäck
Universitetslektor
Khaleda Gani Dutt
Universitetslektor
Rolf Helldin
Professor
Annika Käck
Universitetslektor, studierektor
Jari Linikko
Universitetslektor
Wissam Mounzer
Universitetslektor
Heidi Selenius
Docent
Jude Tah
Universitetslektor
Sari Vuorenpää
Universitetslektor
Utbildningar
Läs mer om utbildning i specialpedagogik:
Våra utbildningar