Stockholms universitet

Forskningsprojekt Utländska lärares kompletterande utbildning, läraridentitet och pedagogiska grundsyn

Immigrerade lärares re-kontextualisering av sin lärarprofession i mötet med ett annat lands utbildningskontext.

Lärare och elever

I Sverige värderas utländska akademiska utbildningar och yrkesprofessioner vilket medfört att olika professionsprogram som kompletterar tidigare utbildning har utvecklats vid svenska universitet. Utländska lärares vidareutbildning (ULV), är ett sådant program vid Stockholms universitet (nationell samordnare av utbildningen), Umeå universitet, Göteborgs universitet, Linköpings universitet, Örebro universitet och Malmö universitet. 

Projektbeskrivning

Respondenter i detta forskningsprojekt är immigrerade lärare som studerar eller har studerat denna utbildning vid ett av dessa sex lärosäten. För att ta reda på vad immigrerade lärare behöver under utbildningstiden är vår andra respondentgrupp lärarutbildare som undervisar ULV vid dessa universitet. Det vetenskapliga syftet i detta projekt är att få en fördjupad kunskap om immigrerade lärares re-kontextualisering av sin lärarprofession och de förändringar de upplever att de genomgår i mötet med en ny utbildningskontext. För vissa immigrerade lärare är den svenska utbildningen snarlik, för andra tar det längre tid att känna sig professionellt inkluderade. Själva konceptet pedagogisk grundsyn, med synen på hur lärande sker, är centralt för en lärare och formar själva grunden för en lärarpraktik som även involverar lärmiljön.

I denna studie får vi kunskap om utbildade immigrerade lärares pedagogiska grundsyn och hur de ser på den svenska kompletterande lärarutbildningen och skolan i relation till detta. Svaren kommer att ge vägledning hur vi kan gå från monokulturell till interkulturell högskolepedagogisk undervisning. Vi utgår från re-defined transformative learning Illeris (2017; 2014a; b; c) som teoretiskt perspektiv och problematiserar identitet i förhållande till lärande samt i relation till ett samhälle som ständigt förändras. Även professionsteoretiska antagandena och begrepp erbjuder förklaringsmodeller för att analysera den professionaliseringsprocess lärarna genomgår, samt de handlingar och positioner som möjliggörs i en nya institutionell kontext. Sammantaget syftar studien till att fördjupa vår förståelse av hur pedagogisk kompetensutveckling och utvecklingsarbete kan designas för att bättre stötta utländska lärare. 

Illeris, K. (2017). Learning, development and education: From learning theory to education
and practice. London: Routledge.
Illeris, K. (2014a). Transformative learning and identity. Routledge, Taylor & Francis Group.
Illeris, K. (2014b). Transformative Learning and Identity. Journal of Transformative
Education, 12(2), 148-163.
 
Illeris (2014c). Transformative Learning re-defined: as changes in elements of the identity,
International Journal of Lifelong Education, 33:5, 573-586.


 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Annika Käck

Universitetslektor, studierektor

Specialpedagogiska institutionen
AK

Medlemmar

Annika Käck

Universitetslektor, studierektor

Specialpedagogiska institutionen
AK

Larissa Mickwitz

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Larissa