Forskningsprojekt Litteracitet och omvärldsförståelse i flerspråkiga skolmiljöer i Sverige och Finland (LISMUS)
Projektet LISMUS vill skapa kunskap om barns lärande genom att identifiera språk- och kunskapsutvecklande skolpraktiker.
Det övergripande syftet med samverkansprojektet är att skapa kunskap om barns lärande genom att identifiera språk- och kunskapsutvecklande skolpraktiker. Vi är särskilt intresserade av sådana praktiker där elever idag erbjuds omvärldskunskap och som även ger den flerspråkiga eleven, i såväl Finland som Sverige, optimala möjligheter till lärande i skolan. Studien bygger på kvalitativa data som samlats in under skolbesök i flerspråkiga skolor i Finland och Sverige.
Projektet startades upp 2018 med stöd av Stockholms universitets rektorsmedel och fortsätter nu utan finansiering.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Lili-Ann Wolff
Universitetslektor
Sari Vuorenpää
Universitetslektor
Medlemmar
Pia Sjöblom
Universitetslärare