Forskningsämne Lärandemiljöer och didaktisk utveckling
I detta område ingår forskning om aktiviteter, strategier och sätt att arbeta med lärande som utvecklar verksamheterna och förebygger uppkomsten av svårigheter i pedagogiska situationer, både i utbildning, i högskoleutbildning och i arbetsliv.
Teorier om lärande och utveckling är centrala komponenter inom området liksom kreativitet och estetiska läroprocesser i specialpedagogiska sammanhang. Våra forskningsprojekt kan ha varierande specifika fokus och kan utgå från olika teoretiska ramverk, men har ett gemensamt intresse för lärande i pedagogiska situationer och särskilt för specialpedagogiska insatser som undanröjer hinder av olika slag och ökar delaktighet och lärande. I det sammanhanget studeras också Internet, informations- och kommunikationsteknologi (IKT) och digitala lärandeverktyg.
Relaterat forskningsämne
Specialpedagogik
På denna sida
Forskare
Mara Westling Allodi
Professor

Helena Hemmingsson
Professor

Fia Andersson
Universitetslektor

David Backlund
Doktorand

Diana Berthén
Universitetslektor

Khaleda Gani Dutt
Universitetslektor

Karin Edlund
Doktorand

Anders Fjällhed
Universitetslektor

Lisa Fohlin
Universitetslektor

Maria Glad
Doktorand

Charlotte Jakobsson
Doktorand

Ulf Jederlund
Universitetslektor

Annika Käck
Biträdande prefekt, Universitetslektor, studierektor

Wissam Mounzer
Universitetslektor

Noam Ringer
Universitetslektor

Heidi Selenius
Docent

Sari Vuorenpää
Universitetslektor

Mimmi Waermö
Universitetslektor

Carina Wikman
Universitetslektor

Utbildningar
Läs mer om utbildning i specialpedagogik:
Våra utbildningar