Forskningsämne Lärandemiljöer och didaktisk utveckling
I detta område ingår forskning om aktiviteter, strategier och sätt att arbeta med lärande som utvecklar verksamheterna och förebygger uppkomsten av svårigheter i pedagogiska situationer, både i utbildning, i högskoleutbildning och i arbetsliv.
Teorier om lärande och utveckling är centrala komponenter inom området liksom kreativitet och estetiska läroprocesser i specialpedagogiska sammanhang. Våra forskningsprojekt kan ha varierande specifika fokus och kan utgå från olika teoretiska ramverk, men har ett gemensamt intresse för lärande i pedagogiska situationer och särskilt för specialpedagogiska insatser som undanröjer hinder av olika slag och ökar delaktighet och lärande. I det sammanhanget studeras också Internet, informations- och kommunikationsteknologi (IKT) och digitala lärandeverktyg.
Relaterat forskningsämne
SpecialpedagogikPå denna sida
Forskare
Mara Westling Allodi
Professor
Helena Hemmingsson
Professor
Fia Andersson
Universitetslektor
David Backlund
Doktorand
Diana Berthén
Universitetslektor
Khaleda Gani Dutt
Universitetslektor
Alexandra Dylman
Docent
Karin Edlund
Doktorand
Anders Fjällhed
Universitetslektor
Lisa Fohlin
Doktorand
Maria Glad
Doktorand
Rolf Helldin
Professor
Birgitta Herkner
Universitetsadjunkt
Yu-Hsin Hsieh
Doktorand
Charlotte Jakobsson
Doktorand
Ulf Jederlund
Universitetslektor
Annika Käck
Universitetslektor, studierektor
Wissam Mounzer
Universitetslektor
Noam Ringer
Universitetslektor
Heidi Selenius
Docent
Sari Vuorenpää
Universitetslektor
Mimmi Waermö
biträdande prefekt, universitetslektor
Carina Wikman
Universitetslektor
Utbildningar
Läs mer om utbildning i specialpedagogik:
Våra utbildningar