Stockholms universitet

Forskningsprojekt Modellering i begreppsutvecklande undervisning

Projektet syftar till att undersöka relationen mellan undervisningens didaktiska upplägg och det lärande som möjliggörs för eleverna.

Studentgrupp

Med utgångspunkt i en mikroanalys av begreppsutvecklande undervisning i biologi utforskas karaktären av interaktionen mellan lärare och elever, under det modelleringsarbete som tar form. Interaktionens syfte är att möjliggöra för eleverna att urskilja det generella och påbörja utvecklingen av ett ämnesspecifikt teoretiskt begrepp.

Projektbeskrivning

Frågeställningar som utforskas är: Hur används elevernas scheman i modelleringsarbetet? Vilken karaktär och funktion har lärarens frågor och handlingar i modelleringsarbetet?

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Anna Broman

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Image2

Mimmi Waermö

biträdande prefekt, universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Mimmi Waermö

Medlemmar

Anna Broman

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Image2

Mimmi Waermö

biträdande prefekt, universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Mimmi Waermö

Publikationer

Waermö, M., & Broman, A. (under utgivning)

Lärandeteoretisk förankring i lärarens tolkning av undervisningsuppdraget – En dimension i rekonstruktion av skolan. I N. Rönnström, & O. Johansson (Red.), Att rekonstruera skolor med stöd i forskning. Om vägar till likvärdig utbildning. Natur & Kultur.