Forskningsprojekt Modellering i begreppsutvecklande undervisning
Projektet syftar till att undersöka relationen mellan undervisningens didaktiska upplägg och det lärande som möjliggörs för eleverna.
Med utgångspunkt i en mikroanalys av begreppsutvecklande undervisning i biologi utforskas karaktären av interaktionen mellan lärare och elever, under det modelleringsarbete som tar form. Interaktionens syfte är att möjliggöra för eleverna att urskilja det generella och påbörja utvecklingen av ett ämnesspecifikt teoretiskt begrepp.
Projektbeskrivning
Frågeställningar som utforskas är: Hur används elevernas scheman i modelleringsarbetet? Vilken karaktär och funktion har lärarens frågor och handlingar i modelleringsarbetet?
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Anna Broman
Universitetslektor
Mimmi Waermö
biträdande prefekt, universitetslektor
Medlemmar
Anna Broman
Universitetslektor
Mimmi Waermö
biträdande prefekt, universitetslektor
Publikationer
Waermö, M., & Broman, A. (under utgivning)
Lärandeteoretisk förankring i lärarens tolkning av undervisningsuppdraget – En dimension i rekonstruktion av skolan. I N. Rönnström, & O. Johansson (Red.), Att rekonstruera skolor med stöd i forskning. Om vägar till likvärdig utbildning. Natur & Kultur.