Forskningsprojekt Ta till sig och producera text via assisterande teknik
Ett alternativ till att läsa och skriva för elever i grundsärskolan.
Många elever med intellektuell funktionsnedsättning har utmaningar med att läsa och skriva. Ett alternativt sätt till tradionell läsning och skrivning är att använda sig av assisterande teknik för att ta till sig och producera text. Dock saknas forskning om assisterande teknik kan stödja elever med intellektuell funktionsnedsättning när de ska ta till sig och producera text.
Projektbeskrivning
Därför är syftet med projektet att undersöka om ett systematiskt och intensivt användande av assisterande teknik kan påverka förmågan att ta till sig och producera text bland elever i grundsärskolan. Eleverna tar del av insatser i användning av text-till-tal- och tal-till-text-program. Projektet har en single subject-design och varje enskild elevs utveckling och progression studeras.
Resultaten kommer visa om ett systematiskt och intensivt användande av assisterande teknik kan stödja eleverna i att ta till sig och producera texter. Konstateras den assisterande tekniken vara gynnsam, så kan den även bidra till att barn och unga med intellektuell funktionsnedsättning kan använda tekniken på fritiden och i samhället. Den assisterande tekniken kan således främja deras delaktighet.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Medlemmar
Staffan Nilsson
Universitetslektor
Heidi Selenius
Docent