Forskningsämne Delaktighet och lärande
Detta forskningsområde studerar delaktighet, lärande, utveckling och välbefinnande för barn och unga i behov av särskilt stöd.
Barns och ungdomars möjligheter att vara delaktiga i sociala sammanhang och lärandesituationer är av stor betydelse för deras fortsatta delaktighet, lärande, utveckling och välbefinnande, även vad gäller kulturella aspekter. Individen ses som aktiv och medskapande.
Det är centralt för vår forskning att barn och unga i behov av särskilt stöd eller som riskerar att hamna i utanförskap ska ges möjlighet att på ett aktivt sätt delta i, och bidra med, sin egen kompetens i förskola, skola och fritidsmiljö. Forskningen ka också stödja inkluderande lärmiljöer och minska exkluderingsmekanismer som kan uppstå under barn- och ungdomsåren och som kan ha långsiktig inverkan på hela livsförloppet.
Relaterat forskningsämne
SpecialpedagogikPå denna sida
Forskare
Lise Renata Pettersson Roll
Professor
Jenny Wilder
Prefekt, professor
Fia Andersson
Universitetslektor
Hampus Bejnö
Universitetslektor/Postdoktor
Diana Berthén
Universitetslektor
Kim De Verdier
Universitetslektor
Khaleda Gani Dutt
Universitetslektor
Anders Fjällhed
Universitetslektor
Maria Glad
Doktorand
Rolf Helldin
Professor
Ulf Jederlund
Universitetslektor
Linn Johnels
Doktorand
Maria Jornevald
Doktorand
Jari Linikko
Universitetslektor
Åsa Lyrberg
Doktorand
Wissam Mounzer
Universitetslektor
Joacim Ramberg
Docent, studierektor
Jenny Rosendahl
Universitetslektor
Heidi Selenius
Docent
Åsa Birgitta Murray
Docent
Dag Strömberg
Doktorand
Jude Tah
Universitetslektor
Sofia Wallin
Doktorand
Klara Schelvander Wenneborg
Doktorand
Rano Zakirova Engstrand
Universitetslektor
Utbildningar
Läs mer om utbildning i specialpedagogik:
Våra utbildningar