Forskningsämne Delaktighet och lärande
Detta forskningsområde studerar delaktighet, lärande, utveckling och välbefinnande för barn och unga i behov av särskilt stöd.
Barns och ungdomars möjligheter att vara delaktiga i sociala sammanhang och lärandesituationer är av stor betydelse för deras fortsatta delaktighet, lärande, utveckling och välbefinnande, även vad gäller kulturella aspekter. Individen ses som aktiv och medskapande.
Det är centralt för vår forskning att barn och unga i behov av särskilt stöd eller som riskerar att hamna i utanförskap ska ges möjlighet att på ett aktivt sätt delta i, och bidra med, sin egen kompetens i förskola, skola och fritidsmiljö. Forskningen ka också stödja inkluderande lärmiljöer och minska exkluderingsmekanismer som kan uppstå under barn- och ungdomsåren och som kan ha långsiktig inverkan på hela livsförloppet.
Relaterat forskningsämne
Specialpedagogik
På denna sida
Forskare
Lise Renata Pettersson Roll
Professor

Jenny Wilder
Prefekt, professor

Fia Andersson
Universitetslektor

Hampus Bejnö
Universitetslektor/Postdoktor

Diana Berthén
Universitetslektor

Kim De Verdier
Universitetslektor

Khaleda Gani Dutt
Universitetslektor

Anders Fjällhed
Universitetslektor

Maria Glad
Doktorand

Ulf Jederlund
Universitetslektor

Linn Johnels
Doktorand

Maria Jornevald
Doktorand

Jari Linikko
Universitetslektor

Åsa Lyrberg
Doktorand

Wissam Mounzer
Universitetslektor

Joacim Ramberg
Docent

Jenny Rosendahl
Universitetslektor

Heidi Selenius
Docent

Åsa Birgitta Murray
Docent

Dag Strömberg
Doktorand

Jude Tah
Universitetslektor

Sofia Wallin
Doktorand

Klara Schelvander Wenneborg
Doktorand

Rano Zakirova Engstrand
Universitetslektor

Utbildningar
Läs mer om utbildning i specialpedagogik:
Våra utbildningar