Stockholms universitet

Rano Zakirova EngstrandUniversitetslektor

Om mig

Jag är specialpedagog och filosofie doktor i specialpedagogik vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.

Min forskning handlar om att få en djupare kunskap och förståelse kring faktorer som kan påverka lärande och utveckling hos barn med autismspektrumtillstånd (AST) ur ett familjperspektiv - föräldrars och mor- och farföräldrars upplevelser. Jag är särskilt intresserad av att undersöka betydelse av kulturella faktorer  för planering och genomförande av pedagogiskt stöd och insatser till barn/elever med autism i förskola och skola och deras familjer.

Mitt aktuella forskningprojekt fokuserar på att undersöka pandemins påverkan på välbefinnande hos familjer till elever i behov av särskilt stöd i grundskolans senare år. Mer specifikt, vill projektet ta reda på föräldrarnas upplevelser av hur skolans stödinsatser i form av extra anpassningar och särskilt stöd fungerat för deras barn under hemundervisning/distansstudier samt på skolan, och hur föräldrarna upplevde sin samverkan med skolan under den tiden. Läs mer om projektet nedan under rubriken "Forskning".

Forskning

Aktuella forskningsprojekt

Effekter av covid-19-pandemin på välbefinnande av familjer till elever i behov av särskilt stöd i grundskolans årskurs 7-9

Covid-19 pandemin har påverkat negativt livet och välmående hos barn och ungdomar i behov av särskilt stöd och funktionsnedsättningar över hela världen. Nerlåsning av länder och städer, stängda skolor och social distansering har gjort att många av dessa barn inte fick stöd och support från skolor och hälsovård i den utsträckning de behövde. Sverige är ett av de få länderna i världen som inte stängde sina grundskolor under våren 2020 och framåt. Trots detta och i likhet med många andra länder fick elever i behov av särskilt stöd begränsad möjlighet att få stödinsatser från skolor och/eller hälsovården. Syftet med forskningsprojektet är att undersöka påverkan av Covid-19 pandemin på välbefinnande av familjer till elever i behov av särskilt stöd i grundskolans årskurs 7-9 utifrån föräldrars perspektiv. 

Forskningsprojektet är en nationell studie, där föräldrar kan delta i genom att svara på frågor i webbaserade frågeformulär och telefonintervjuer. Förhoppningen är att resultaten ifrån denna undersökning kan ge oss en djupare förståelse för elevernas och deras familjers situation under pandemins gång, vilket är av betydelse för framtida insatser även efter pandemin. Projektet är av betydelse för föräldrar till elever i behov av särskilt stöd, skolledare, lärare, specialpedagoger, speciallärare och andra professionella inom elevhälsa samt forskare inom området.

Medverkande forskare: Professor Jenny Wilder, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.

 

Publikationer (urval):

Zakirova-Engstrand, R., Roll-Pettersson, L., Andersson, K., Larsson, H., Allodi Westling, M., Hirvikoski, T. (2021). Group psychoeducational intervention for grandparents of young children with ASD: an open feasibility study. Journal of Autism and Developmental Disorders. https://doi.org/10.1007/s10803-021-05189-0

Zakirova-Engstrand, R., Hirvikoski, T., Westling Allodi, M., & Roll-Pettersson, L. (2020). Culturally diverse families of young children with ASD in Sweden: parental explanatory models. PLoS ONE, 15(7), e0236329. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0236329.

Zakirova Engstrand, R., Roll-Pettersson, L., Westling Allodi, M., & Hirvikoski, T. (2020). Needs of grandparents of preschool-aged children with ASD in Sweden. Journal of Autism and Developmental Disorders, 50(6), 1941-1957. https://doi.org/10.1007/s10803-019-03946-w.

Zakirova Engstrand, R., Klang, N., Hirvikoski, T., Westling Allodi, M., & Roll-Pettersson, L. (2018). Reporting of cultural factors in autism research publications in Sweden: application of the GAP-REACH checklist. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 5(4), 390-407. Doi: https://doi.org/10.1007/s40489-018-0147-3.

Zakirova Engstrand, R., Knutes Nyqvist, H., & Ernberg, B. (2015). Aesthetic perspective on students’ learning: using non-academic literature in a dialogic classroom to foster inclusive teacher education. Conference proceedings. Paper presented at the 2nd International Conference Special Educational Needs and Inclusive Practices” (SENIP), October 23-24, 2014, University of Bergamo, Italy.

Zakirova Engstrand, R., & Roll-Pettersson, L. (2014). Inclusion of preschool children with autism in Sweden: attitudes and perceived efficacy of preschool teachers. Journal of Research in Special Educational Needs, 14(3), 170–179. Doi: https://doi: 10.1111/j.1471-3802.2012.01252.x

Zakirova-Engstrand, R., & Granlund, M. (2009). The International Classification of Functioning, Disability and Health – Children and Youth (ICF-CY): Testing its cultural sensitivity on ethnically diverse families with children with disabilities in Kyrgyzstan, Disability and Rehabilitation, 31(12), 1018–1030.