Klara Schelvander WenneborgDoktorand
Om mig
Klara är legitimerad logoped, certifierad beteendeanalytiker (BCBA) och doktorand på Specialpedagogiska institutionen. Hon har tidigare arbetat inom habilitering, elevhälsa och med handledning och utbildning till förskola och skola.
Klaras forskningsområde rör lärmiljön i skolan för elever med autism och andra sociokommunikativa utmaningar i förskoleklass och lågstadium. För att utvärdera lärmiljön används i projektet en skattningsskala, APERS (Autism Program Environmental Rating Scale). Syftet med forskningen är dels att göra en kulturell anpassning av skalan så att den blir användbar i svensk skolkontext och dels att använda skalan som underlag för interventioner med grund i evidensbaserad praktik. Målet är att förbättra lärmiljön och därmed stödja elevernas lärande och delaktighet i skolan.
Klara är en av medförfattarna till boken "Leka, prata, äta - övningar för barn med särskilda behov"
Publikationer
I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
-
The Autism Program Environment Rating Scale in Swedish Primary School: Cultural Adaptation and Content Validation
2024. Klara Wenneborg (et al.). Journal of autism and developmental disorders
ArtikelThere is a recognized need to improve inclusive learning environments for autistic children in primary school settings in Sweden. This study aimed to translate, cross-culturally adapt, and assess the content validity of the Swedish primary school version of the Autism Program Environment Scale (APERS), originally developed to evaluate autism program quality in educational settings in the United States. Following the translation into Swedish and the first cultural adaptation of the APERS, a content panel group of 14 professionals rated its content validity. Four of the content panel members also participated in individual interviews that provided a qualitative evaluation of the instrument's content validity. Finally, the authors piloted the APERS in 10 Swedish primary school classrooms to assess its feasibility. The ratings and qualitative information from the content panel members indicated a substantial need for the Swedish APERS in primary school, resulting in the culturally adapted APERS-Primary-Sweden (SE). The instrument demonstrated a high level of cross-cultural content validity for assessing the quality of the learning environment for students with autism in Swedish primary school settings. The pilot testing of the instrument resulted in further cultural adaptations. In conclusion, APERS-Primary-SE is a comprehensive scale that can be used to assess the quality of primary school learning environments for children with autism in Sweden. Further research is needed to evaluate the adapted instrument's effectiveness in improving the learning environment in Swedish primary school classrooms.
Visa alla publikationer av Klara Schelvander Wenneborg vid Stockholms universitet