Stockholms universitet

Forskningsprojekt Vetenskapligt grundade progressionslinjer i Speciallärarprogrammet

Innehållslig alignment som en högskolepedagogisk angelägenhet

Studenter
Foto: Mostphotos

I detta projekt utforskades den aktuella logiken inom och mellan tre delkurser i speciallärarprogrammet. Kursplaner, kursbeskrivningar, studiehandledningar, kursuppgifter, examinationsuppgifter, betygskriterier, kursvärderingar och kursrapporter analyserades i relation till förväntade studieresultat.

Projektbeskrivning

Utifrån teorier om begreppsutveckling genomfördes en analys av kunskapsinnehållet, vilket resulterade i skapandet av nya innehållsliga progressionslinjer. Med dessa "nya" progressionslinjer som utgångspunkt utvecklades kursuppgifter och examinationsuppgifter, vilka sedan testades med studenter i de tre för studien aktuella delkurserna.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Mimmi Waermö

biträdande prefekt, universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Mimmi Waermö

Anna Broman

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Image2

Medlemmar

Mimmi Waermö

biträdande prefekt, universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Mimmi Waermö

Anna Broman

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Image2