Forskningsprojekt Samspel i samklang med elevers behov – Verktyg för klassrumsobservation
Vi utvecklar och testar, i olika faser, instrument att använda för att skatta och utveckla lärmiljöer i förskoleklass och i grundskolan, upp till årkurs sex.
Ett självskattningsinstrument utprövas tillsammans med andra verktyg för lärare och elever. Ett instrument för observationer i klassrummet utvecklas och valideras. Det finns ett intresse bland lärare på verktyg att använda i förebyggande specialpedagogiska insatser på grupp- och organisationsnivå. Dessa metoder efterfrågas av specialpedagoger och av elevhälsan, för att utveckla kvaliteten i inkluderande lärmiljöer.
Projektbeskrivning
Det svenska skolsystemet har genomgått genomgripande reformer under de senaste åren: decentralisering, konkurrens, marknad, målstyrning, och redovisning av resultat. Man ville uppnå ett mer effektivt system, men resultaten som flera utvärderingar har utvisat pekar på problem: ökade skillnader och segregering beroende på bakgrund, minskad likvärdighet och kunskapsresultat i internationella studier, brister i anpassningar och särskilt stöd, ökad psykisk ohälsa hos elever, samt minskad attraktivitet i läraryrket.
Studiens hypotes är att reformerna har förändrat inte enbart skolans organisation, utan de har också introducerat ett skifte i värderingar, uppfattningar och attityder, såsom de uttrycker sig i samspelet i skolan och i klassrummet. Grundläggande värderingar av jämlikhet och delaktighet och en uppmärksamhet för barns rättigheter, intressen och utvecklingsbehov riskerar att bli underprioriterade i det nuvarande systemet.
Studiens övergripande syfte är att undersöka det socio-emotionella klimatet i undervisningssituationen, och de relationer och samspel som äger rum i den, och sambandet med elevernas lärande och engagemang.
Synliggörandet av samspelsprocesser i lärandesituationer är tänkt att stödja lärares lyhördhet i ledarskapet, för en utveckling av anpassade lärmiljöer som förebygger skolsvårigheter, stimulerar lärande för alla elever, och skapar högre engagemang.
Den teoretiska modellen av studien grundas i ett brett ramverk: teorin om behov av autonomi, kompetens och samhörighet som motiverande drivkrafter för utveckling och verkligt lärande; anknytningsteori för förståelsen av sociala relationer mellan lärare och elever och elever emellan, och som en grund för att främja tillit, kreativitet och lärande. Modellen definierar följande innehåll i ett kontinuum av önskvärda företeelser, aktiviteter och upplevelser i en lärandemiljö: kreativitet, stimulans, lärande, kompetens, säkerhet, kontroll, hjälpsamhet, delaktighet, ansvar och inflytande.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Mara Westling Allodi
Professor
Medlemmar
Mara Westling Allodi
Professor
Noam Ringer
Universitetslektor
Carina Wikman
Universitetslektor
Hanna Ginner Hau
Ställföreträdande prefekt, docent
Laura Ferrer Wreder
Professor, studierektor
Publikationer
Social Climate and the Student in the Learning Environment
Advances in Assessment, Observation, and Coaching. Dissertiation, Stockholm University (in press). Wikman, C. (2023)
Evaluation of a Pilot School-Based Teacher-Coaching Intervention to Change the Social Climate in Sec
EARLI 2023 - Book of Abstracts, 171–171 Wikman, C., Westling Allodi, M., & Ferrer-Wreder, L. (2023)
Attention to the Whole Child Perspective
In 2022-Conference RCEN, 11-13 June, 2022. Presented at the Relation Centered Education Network (RCEN), 11-13 June, 2022, Online Wikman, C., Westling Allodi, M., & Ferrer-Wreder, L. (2022a)
Measuring the Social Climate in the Learning Environment
Differences Between Two Instruments. Presented at the ISEI International Society on Early Intervention Integrating Research and Practice in Early Childhood Intervention, 27-30 September, 2022, Chicago, USA. Wikman, C., Westling Allodi, M., & Ferrer-Wreder, L. (2022b)
Students’ well-being and perceptions of social climate measured with GAVIS
- a theory -based instrument. Presented at the European Conference on Positive Psychology (ECPP 2022), 29 June- 2 July, 2022, Reykjavík, Iceland. Westling Allodi, M., & Ringer, N. (2022)
Ledarskap, delaktighet och specialpedagogik - att skapa en bra arbetsmiljö som präglas av gemenskap
- att skapa en bra arbetsmiljö som präglas av gemenskap. In Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare (pp. 339–369) Natur & Kultur Westling Allodi, M. (2021a)
Specialpedagogik - en personlig ingång
Specialpedagogik för lärare (pp. 12–32) Natur & Kultur. Westling Allodi, M. (2021b)
Specialpedagogik - en personlig ingång. In Specialpedagogik för lärare
Natur & Kultur Westling Allodi, M. (Ed.). (2021c)
Stöd och särskilt stöd i den svenska skolan och internationellt
- en nyckelfaktor för elevers välbefinnande och lärande. In Specialpedagogik för lärare (pp. 213–231) Natur & Kultur Westling Allodi, M. (2021d)
Välfungerande övergångar i utbildningen
- en nyckelfaktor för elevers välbefinnande och lärande. In Specialpedagogik för lärare (pp. 213–231) Natur & Kultur Westling Allodi, M., & Lundqvist, J. (2021)
Teacher self-assessment of the learning environment with GAVIS
Abstract. Presented at the Nordic Educational Research Association (NERA), Turku, Finland, March 4-6, 2020 Wikman, C., Westling Allodi, M., & Ferrer-Wreder, L. (2020)
Mer om projektet
Studiens syften är
1. att validera den teoretiska modellens innehåll, i samarbete med yrkesverksamma lärare och specialpedagoger i grundskolor, och att utveckla genom denna process ett instrument for strukturerade klassrumsobservationer,
2. att testa den validerade modellen i en mindre pilotstudie,
3. att testa de psykometriska egenskaper (reliabilitet och validitet) av klassrumobservationsinstrumentet in en utprovning i flera skolor samt att översätta och pröva andra relevanta instrument, i form av elevenkäter om värderingar, delaktighet och engagemang, samt klassrumobservationsinstrument,
4. att undersöka behov och erfarenheter av lärare och studenter, beskriva förändringsprocesser och identifiera möjliga modeller för samarbete i tillämpad utbildningsvetenskaplig forskning.
Studiens resultat kommer att spridas och tillämpas i specialpedagogiska utbildningar. Denna ansats utvecklas i samarbete med yrkesverksamma specialpedagoger och lärare En optimal utveckling av lärmiljön förväntas minska symptom av psykisk ohälsa och svårigheter med lärande som uttrycks på individnivå samt förväntas öka elevernas välbefinnande. Det finns ett intresse i skolor på verktyg att använda i förebyggande specialpedagogiska insatser på grupp- och organisationsnivå. Dessa metoder efterfrågas av specialpedagoger och av elevhälsan, för att utveckla kvaliteten i inkluderande lärmiljöer. Verktyg att användas i detta syfte ska dock valideras i den svenska kontexten.