Stockholms universitet

Forskningsprojekt Innehållslig abstraktion och generalisering som logiska operationer i begreppsutveckling

Med utgångspunkt i lärandeverksamhetsteori syftar projektet till att undersöka hur abstraktion och generalisering, som logiska operationer i utveckling av ett teoretiskt begrepp, gestaltas i begreppsutvecklande undervisning i olika ämnen.

Skolelever

Frågeställningar som utforskas är: Vilken funktion har ”generell modell” av det studerade fenomenets essens för abstraktion och generalisering som logiska operationer hos eleven?

Projektbeskrivning

Hur står den ”generella modellen” i relation till det arbete eleverna gör i undervisningssituationen? På vilket sätt gestaltas abstraktionsprocessen i lärare-elev och elev-elev – interaktion?

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Mimmi Waermö

biträdande prefekt, universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Mimmi Waermö

Anna Broman

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Image2

Medlemmar

Mimmi Waermö

biträdande prefekt, universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Mimmi Waermö

Anna Broman

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Image2

Publikationer

Waermö, M., & Broman, A. (2022)

Enriching the collective understanding of the concepts of “model” and “learning action of modelling” in Nordic Research on Developmental Education. I NBISCAR 2022: Book of Abstracts. Paper presented at The Nordic-Baltic ISCAR 2022. Helsingfors