Forskningsprojekt Assisterande teknik för elever med allvarliga skrivsvårigheter
Med medel från Promobilia genomförs ett projekt med fokus på skrivstrategier och assisterande teknik.
Deltagarna i projektet är elever med allvarliga skrivsvårigheter. De är i åldern 10-12 år. Samtliga elever har tagit del av specialundervisning, men har fortsatta utmaningar med skrivandet.
Projektbeskrivning
Forskning om assisterande teknik visar att när elever med läs- och skrivsvårigheter kan lyssna på text istället för läsa så ökar deras delaktighet och möjligheter till att genomföra skolarbete. Dock är forskningen om assisterande teknik vid textproduktion begränsad. Syftet är därför att undersöka om assisterande teknik är ett gynnsamt specialpedagogiskt stöd i undervisningen av elever med allvarliga skrivsvårigheter. Projektet genomförs med single case design, där eleverna tar del av en intervention med skrivstrategier och assisterande teknik. I projektet studeras varje enskild elevs utveckling och färdigheter att producera text.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Medlemmar
Heidi Selenius
Docent