Forskningsprojekt Barn med migrationsbakgrund i anpassad grundskola
I projektet undersöks hur mångfald avseende elevernas migrationsbakgrund, såsom språklig, etnisk och kulturell mångfald, görs synlig eller osynlig, förhandlas och (re)konstrueras såväl i bedömningsprocesser och placering av elever i anpassad grundskola, som i skolvardagen.
Syftet med projektet är att undersöka hur mångfald avseende elevernas migrationsbakgrund, såsom språklig, etnisk och kulturell mångfald, görs synlig eller osynlig, förhandlas och (re)konstrueras såväl i bedömningsprocesser och placering av elever i anpassad grundskola, som i skolvardagens mångfacetterade relationer, undervisning, stöd och lärandepraktiker. Projektets etnografiska fältarbete förläggs till ett antal anpassade grundskolor i Stockholms län med olika upptagningsområden.
Projektbeskrivning
Anpassad grundskola präglas av en allt större språklig, etnisk och kulturell mångfald samt mångfald avseende elevernas migrationsstatus (t.ex. nyanlända, sent anlända). I projektet benämner vi dessa som elever med migrationsbakgrund, vilket innebär att de antingen själva har migrerat eller har en historia av migration i familjen. Andelen dessa elever i anpassad grundskola är ca 42%, jämfört med ca 26% i grundskolan. Denna utveckling väcker frågor om hur migration påverkar anpassad grundskola och hur anpassad grundskola i sin tur hanterar följderna av migration. Behovet av svensk forskning som förklarar placeringen av barn med migrationsbakgrund i anpassad grundskola är stort. Därutöver är forskning om undervisning i anpassad grundskola eftersatt. I den klassrumsforskning som hittills har bedrivits, har inte elever med migrationsbakgrund uppmärksammats.
Syftet med projektet är att undersöka hur mångfald avseende elevernas migrationsbakgrund, såsom språklig, etnisk och kulturell mångfald, görs synlig eller osynlig, förhandlas och (re)konstrueras såväl i bedömningsprocesser och placering av elever i anpassad grundskola, som i skolvardagens mångfacetterade relationer, undervisning, stöd och lärandepraktiker. Projektets etnografiska fältarbete förläggs till ett antal anpassade grundskolor i Stockholms län med olika upptagningsområden.
Den etnografiska delen baseras på deltagande observationer och etnografiska intervjuer med elever, deras vårdnadshavare, pedagogisk personal, de ansvariga för utbildning och anpassad grundskola på kommunal nivå samt de som genomför olika bedömningar och fattar beslut om elevernas placering i anpassad grundskola. Projektet fyller en väsentlig kunskapslucka, både empiriskt och metodologiskt, och bildar grunden för framväxten av ett nytt forskningsfält i skärningspunkten mellan migration, utbildning och funktionshinder.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Nihad Bunar
Professor
Medlemmar
Nihad Bunar
Professor
Elizabeth Adams Lyngbäck
Universitetslektor
Enni Paul
Universitetslektor
Christina Hedman
Professor
Mer om projektet
Advisory board:
- Fia Andersson, Diana Berthén och Kristina Szönyi, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet
- Geraldine Brady, Nottingham Trent University
- Patrick Kermit, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
- Dympna Devine, UCD School of Education, Dublin
- Ernst Thoutenhoofd, Göteborg universitet
- Robert Öberg, Ombudsman för Riksförbundet FUB
- Jens Ineland, Umeå Universitet