Forskningsämne Digitala spel och simulering
Digitala spel är en växande industri över hela världen och Sverige har en stark position inom spelutveckling. Forskningen inom området växer också och plockar in koncept som storytelling, tillgänglighet, trovärdighet, samskapande och meningsskapande.
Lek och spel är en viktig del av människors liv, och de flesta av oss fortsätter med glädje att leka även i vuxen ålder. Att spela digitala spel är en form av underhållning, men aktiviteten har också många andra värden. Vi lär och utvecklas av spel, och de kan vara sociala och inkluderande.
Spelforskningen studerar spel som en praktik i många olika sammanhang. Pågående projekt handlar exempelvis om meningsfulla spelupplevelser, hur trovärdiga karaktärer kan skapas, och hur personer med fysiska, intellektuella eller andra funktionsvariationer kan spela på samma villkor.
Simulering är en annan viktig del av det här forskningsämnet. Ett exempel är ett socialt simuleringsprojekt kopplat till covid-19-pandemin. Det lyfte in olika aspekter som hur människor faktiskt reagerar och beter sig när myndigheter inför restriktioner. Utifrån det skapades olika scenarier som kan ligga till grund för viktiga policybeslut.
Relaterat forskningsämne
Data- och systemvetenskapPå denna sida
Forskare
Tobias Falk
Universitetslektor
Peter Idestam-Almquist
Enhetschef ACT
Kjell Erik Näckros
Universitetslektor
Mirjam Palosaari Eladhari
Universitetslektor
Henricus Verhagen
Universitetslektor
Thomas Westin
Universitetslektor
Mats Wiklund
Universitetslektor
Steven Bachelder
Doktorand
Yanina Knight
Doktorand
Utbildningar
Program som tar upp frågeställningar från detta forskningsämne:
Forskarutbildning
Vill du doktorera? Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) erbjuder fyraårig utbildning på forskarnivå i två ämnen: data- och systemvetenskap samt informationssamhället.
Nyheter
Verksamhet kopplad till ämnet
Forskningen bedrivs vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV.
Institutionen för data- och systemvetenskap