Historiska institutionen har en lång och livaktig tradition av forskning där kön och relationerna mellan män och kvinnor sätts i fokus. Dagens genushistoriker problematiserar inte endast kön utan även andra maktrelationer som har att göra med sociala kategorier såsom klass, ålder, sexualitet och etnicitet.

I den genushistoriska forskningen på Historiska institutionen möts historiker som arbetar med olika tidsperioder, källmaterial och forskningslägen, från medeltid fram till slutet av 1900-talet. Här utvecklas nya förståelser för hur genusrelationer har format sociala strukturer och människors tillvaro i det förflutna, både inom det privata och det offentliga livet.

Särskilda kompetensområden vid Historiska institutionen är bland andra svensk politik under 1900-talet, feministiska idéer, aktivism och jämställdhetspolitik, kropp, idrott och hälsa, känslornas historia, maskulinitet, samt genus inom militär och försvarspolitik. Det genushistoriska perspektivet är också integrerat i undervisningen vid institutionen.

Forskarna och längre hunna studenter har en samlingspunkt i Genushistoriska seminariet, där texter, forskningsplaner och problemställningar kan läggas fram för konstruktiv diskussion.

Relaterat forskningsämne

En man och en kvinna fotograferade bakifrån mot en fond med antikt motiv.
På denna sida

Forskare

Anders Ahlbäck

Anders Ahlbäck