Stockholms universitet

Medie- och kommunikationsvetenskap är ett ämne som fokuserar på tidens mest brännande frågor i skärningspunkten mellan kommunikation, teknologi, politik och kultur. Här utforskas på olika sätt den medierade kommunikationens innehåll och förutsättningar, samt dess olika roller i samhälls- och vardagslivet.

PUBLICERAD: 28 februari 2024

Ämnestraditionen vid enheten för journalistik, medier och kommunikation (JMK) är grundad i såväl humaniora som samhällsvetenskap — en fruktbar smältdegel för empiriskt, teoretiskt och metodologiskt framstående forskning rörande den medierade kommunikationens betydelse för människan som kultur- och samhällsvarelse. Forskningen är internationellt framträdande och samtidigt mycket engagerad och efterfrågad i den nationella samhällsdebatten. 

Den medie- och kommunikationsvetenskapliga forskningen vid JMK skapar sammantaget en förståelse för mediernas betydelse lokalt, nationellt och globalt, ur historiska, samtida och framtida perspektiv. Här finns ett genomgående fokus på maktordningar, (o)rättvis representation, samt kommunikationsteknologiernas möjligheter och fallgropar. Forskningen bedrivs inom fyra huvudområden: Globala mediestudier, Mediepraktiker och tekniska mediestudier, Politik, medier och kommunikation, samt Populärkultur och celebritetsforskning. Många av projekten har tilldelats medel från de stora forskningsfinansiärerna. 

Inom ämnet finns en tradition av samverkan med såväl mediesamhället som med konstnärliga sfärer som film och teater. Medie- och kommunikationsforskarna samverkar dessutom ofta med institutionens forskare inom journalistik. Allt detta bidrar till en dynamisk och stark forskningsmiljö.


Globala mediestudier

Klimatförändringar, konflikt, migration, jämlikhet och mänskliga rättigheter utgör centrala frågor i en värld där nationsgränser ifrågasätts samtidigt som de förstärks. Att förstå världen vi lever i är inte möjligt utan att studera kommunikation ur geopolitiska och "glokala" perspektiv. 

Forskare som ägnar sig åt globala mediestudier på JMK undersöker i detta hänseende medier både som en del av problemet och som vägen framåt. Vi bedriver projekt fokuserade på miljö- och hållbarhetsperspektiv, global journalistik och kosmopolitanism, kritisk mediegeografi, kommunikationsrättigheter, rättvise- och solidaritetsfrågor, aktivism och mobilisering. Forskningen är ofta inriktad på vilka som har en röst i offentligheten, samt var och hur olika röster kommer till uttryck, vare sig detta sker textuellt/audiellt eller i olika typer av visuell kommunikation. Medie- och kommunikationsvetenskapen vid JMK har en lång tradition av globaliseringsforskning och här finns ett särskilt intresse för teoretisering på området. Vid institutionen finns också ett internationellt masterprogram specialiserat på Global Media Studies.

 

Mediepraktiker och tekniska mediestudier

Mediepraktiker och tekniska mediestudier är ett forskningsområde som kombinerar studier av hur medier används i olika, mer eller mindre vardagliga, sammanhang och studier av hur mediers tekniska funktion och design kan påverka och påverkas av dessa sammanhang. Forskningsområdet är tvärvetenskapligt och använder sig av teorier och metoder från en mängd samhälls-, kultur- och humanvetenskaper. 

I den forskning som bedrivs på JMK undersöker vi samspelet mellan sociokulturella aspekter som rör hur medier skapar och förmedlar social och kulturell mening; hur människor använder och inkorporerar medier i sina vardagliga liv; samt hur teknologiska förändringar påverkar människors relationer till sin omvärld, till kunskap, till varandra, samt till medieteknologier i sig själva; och teknologiska aspekter, vilket inkluderar studier av hur algoritmer, infrastrukturer, datahantering, design och interaktivitet kan styra beslutsfattande, användarupplevelser och distribution av makt. Intresset för mediepraktiker och tekniska mediestudier kommer till uttryck i tvärvetenskapliga projekt kring självmordsdiskussioner på internetforum, konträra rörelser av olika slag, kulturtekniker i olika mediala sammanhang, samt kritiska studier av AI, sociala robotar och andra syntetiska medier.
 

Politik, medier och kommunikation

Forskning om politik, medier och kommunikation har en lång och aktiv historia vid enheten för Journalistik, medier och kommunikation och utmärks av en betydande mångfald. 

Inom området studeras politisk kommunikation, med särskilt fokus på hur digitaliseringen och framväxten av ett nytt medielandskap förändrat relationerna mellan politiska aktörer, traditionella nyhetsmedier och allmänheten. Forskningen har intresserat sig för alternativa medier och politiserade nyhetsformat, samt medieringen av protester, politisk aktivism och sociala rörelser. Bland de teman som stått i centrum kan populism, rasism, nationalism, migration och klimat särskilt nämnas. Forskningen som bedrivs inom området har en påtaglig tvärvetenskaplig inriktning och innefattar såväl automatiserade insamlingsmetoder, digitala nätverks- och innehållsanalyser som etablerade kvalitativa ansatser. Forskningsområdet belyser särskilt frågor som rör demokrati, makt, medborgarskap, deltagande, affektiva gemenskaper och politisk debatt i den digitala samtiden.

 

Populärkultur och celebritetsstudier

Populärkulturens fält kan betraktas som en spelplats för olika ideologier. Här representeras och formas såväl kortvariga trender som långlivade kulturella mönster. 

På JMK bedrivs forskning som fokuserar på populärkulturens skärningspunkter med politisk kommunikation och propaganda, forskning om mediedrivna affekter i gränslandet mot psykologi och neurovetenskap, forskning om populärkulturella genrer inom ramen för nya medieteknologier och medieplattformar, samt kritiska innehållsstudier med genus- och intersektionalitetsperspektiv. Personorienterad forskning om såväl samtida som historiska celebriteter, däribland kungligheter, tillhör också detta fält, liksom forskning om sport, fankultur och populärt mediebruk.

Foto: User_72879/Mostphotos
På denna sida

Medie- och kommunikationsvetenskap