Amerikansk naturalism i ekokritisk belysning

Litteraturvetaren Ingemar Haag har skrivit ”Davids and Goliaths: Last Days Reconciliation Between Humans and Nonhumans in Don DeLillo’s Zero K and Kurt Vonnegut’s Galápago”.

Omslaget till boken The Nonhuman in american literary naturalism

Artikeln ingår i antologin The Nonhuman in American Literary Naturalism, utgiven vid förlaget Lexington Books och ingår i deras serie ”Ecocritical Theory and Practice”.

I den här texten lyfter Ingemar Haag fram olika former av organiskt material, såsom DNA, mikroorganismer, finkar, hökar, fladdermöss som utmanar det mänskliga subjektets position hos Don DeLillo och Kurt Vonnegut, två författare som följer upp de evolutionära spår som den amerikanska naturalismen vid förra sekelskiftet utvecklade.

Om Ingemar Haag

Ingemar Haag
Foto: Sören Andersson

Ingemar Haag är professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han disputerade 1999 vid Stockholms universitet med en avhandling om det groteska i svensk lyrisk modernism. Hans senaste bok Vanishing Selves: Negotiating Selfhood in Self-Representational Works by Goethe, Sand, and Nietzsche kom ut 2021.

Mer om Ingemar Haags forskning