Nordiskt rättsligt seminarium om entreprenader

Fredagen den 25 november anordnade Stockholm Centre for Commercial Law (SCCL) vid Juridiska fakulteten, Stockholms universitet, ett Nordiskt seminarium om Entreprenörens rätt till ersättningar för störningar i entreprenaden. Seminariet ägde rum i Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstituts lokaler och digitalt.

Litet trähus i en shoppingvagn illustrerar ett kontrakt på en entreprenad
Entreprenad är ett avtal om att utföra ett arbete eller leverans inom en viss tid, till ett i förväg uppgjort pris mellan en beställare och en entreprenör. Foto: Lightfield / Mostphotos

Ett vanligt problem är att förhållanden på beställarens sida under en entreprenad medför att det arbete som entreprenören planerat att utföra måste planeras om. Beställarens agerande kan i dessa situationer medföra att arbetskraft och maskiner inte kan användas lika effektivt som planerat och att ändringarna i ett visst arbete också medför tidsförskjutningar och merarbeten i andra delar av entreprenaden - så kallade ”knock-on-effects”.

Under SCCL:s seminarium belystes i vilken utsträckning sådana störningar i entreprenaden kan ge entreprenören en rätt till ersättning utöver ersättningen för de ändrings- och tilläggsarbeten som anmälts och ersatts av beställaren och/eller föranlett förlängning av avtalade frister. Eftersom problemet inte är unikt för svenska entreprenader, belystes frågeställningen från ett danskt, norskt och svenskt perspektiv.

Går att ta del av presentationerna i efterhand

Under seminariet diskuterades frågor aktualiserade av ett praktikfall, inspirerat av ett norskt Høyesterettsavgörande. Frågorna diskuterades av en panel bestående av advokat Christian Johansen (Bruun & Hjejle, Danmark), advokat Johnny Johansen (Haavind, Norge), professor Amund Bjøranger Torum (Nordisk institutt for sjørett, Norge), advokat Kristoffer Löf (Mannheimer Swartling, Sverige) och advokat Claes Zettermarck (Lundblad & Zettermarck, Sverige).

Seminariet modererades av justitieråd Johnny Herre, tillika avdelningsledare för forskningsavdelningen för skiljeförfarande och annan tvistlösning vid SCCL, och advokat Axel Calissendorff.

På Stockholm Centre for Commercial Law's hemsida finns så väl praktikfallet som de presentationer som användes under seminariet. Där finns även en lista med litteratur som berör de frågor som diskuterades och en sammanställning med publikt material som paneldeltagarna använde sig av i sina förberedelser till seminariet.

Se bilagorna på SCCL:s hemsida

Om SCCL och dess seminarieverksamhet

Vid Stockholms Centre for Commercial Law (SCCL) arbetar för närvarande ca 25 forskare med fokus på kommersiell rätt, vilket gör SCCL till Nordens ledande forskningscentrum för kommersiell rätt.

Vid centret hålls regelbundet vetenskapliga seminarier inom olika ämnen som är riktade till medlemmarna i den arrangerande forskningsavdelningen samt en begränsad grupp akademiker och praktiker med engagemang inom det relevanta rättsområdet. Därutöver arrangeras större konferenser en eller ett par gånger om året, i egen regi och tillsammans med andra.

www.sccl.se/

Text: Juridiska institutionen, Stockholms universitet