Samarbetet inom kust- och klimatcentrumet CoastClim signerat vid Askölaboratoriets 60-årsjubileum

Ett jubileum handlar förstås om återblickar, men lika mycket om framåtblickar, konstaterade Stockholms universitets rektor Astrid Söderberg Widding vid Askölaboratoriets 60-årsjubileum. En viktig del av den framtida Östersjöforskningen är grundandet av CoastClim, centrumet som binder samman både klimat- och havsforskningen och Stockholms och Helsingfors universitet.

Forskarna Florian Roth och Sofia Wikström berättade för kronprinsessan Victoria om den forskning som pågår inom det nya kust- och klimatcentrumet CoastClim. Foto: Lisa Bergqvist

Askölaboratoriet har sedan starten 1961 varit en viktig plats för fältforskning i Östersjön och även en viktig mötesplats för forskare från olika discipliner. De långa tidsserien av data som uppmätts i stationens närhet ligger till grund för en stor del av dagens kunskap om Östersjöns miljö, och många forskningsprojekt har genomförts som ett resultat av spontana möten vid den vackert belägna forskningsstationen.

– En fältstation måste utvecklas i takt med forskningen för att vara relevant. För egen del blickar jag idag framåt med stor tillförsikt i vetskapen att forskningen som bedrivs här på Askö har varit och är av stor nytta för Östersjöns och dess framtid, sade Stockholms universitets rektor Astrid Söderberg Widding under jubileet, och passade samtidigt på att tacka Kung Carl XVI Gustafs stiftelse för utbildning och forskning för långvarigt finansiellt stöd till stationens infrastruktur.

Rektorerna Sari Lindblom, Helsingfors universitet, och Astrid Söderbergh Widding, Stockholms universitet, signerade det formella avtalet om det strategiska partnerskapet mellan lärosätena vid jubileet. Foto: Lisa Bergqvist

På plats för att fira 60-årsjubileet fanns bland annat kronprinsessan Victoria och representanter från Wallenberg- och Nottbeck-stiftelserna samt Helsingfors universitet. Det sistnämnda spelar en viktig roll för Askölaboratoriets framtida utveckling genom inrättandet av det nya forskningscentrumet CoastClim, som syftar till att koppla samman Östersjö- och atmosfärsforskning för att hitta lösningar på klimatfrågan.

– Vi står inför en hållbarhetsutmaning där Östersjön och våra världshav är nyckeln till framtiden. Vi vet att friska kustekosystem med relativt hög biodiversitet har en förmåga att effektivt binda kol, fungerar som en kolsänka och därmed bidrar till att bromsa klimatförändringarna. Men det stora övergödningsproblemet och nu raskt ökande temperaturer riskerar kusternas kolsänkor att förvandlas till kolkällor där växthusgaser avges. En gedigen och uppdaterad kunskapsbas krävs för en insiktsfull förvaltning, sade Alf Norkko, professor vid Tvärminne zoologiska station vid Helsingfors universitet.

Professorerna Alf Norkko and Christoph Humborg, vetenskapliga ledare för CoastClim vid Tvärminne zoologiska station respektive Stockholms universitets Östersjöcentrum, deltog i Askölaboratoriets 60-årsjubileum och berättade om planerna för forskningssamarbetet. Foto: Jenny Rosen

CoastClim är en vidareutveckling av det strategiska partnerskap mellan Stockholms universitet och Helsingfors universitet, som pågått under namnet Baltic Bridge sedan 2017. Genom mätningar av gas- och aerosolflöden, och genom att koppla dessa till livsmiljötyper och biologisk mångfald, ska forskare vid Askölaboratoriet och Tvärminne zoologiska station nu gemensamt att undersöka hur havet och atmosfären samverkar i kusten och vilka effekter detta har på klimatet. Samarbetet utnyttjar den befintliga infrastrukturen vid de båda forskningsstationerna, och generösa bidrag från flera finansiärer har möjliggjort investeringar i ny utrustning som är nödvändig för de kontinuerliga mätningar som krävs för att fullt ut förstå kolflödena.

– Det nya centrumet CoastClim binder samman expertis i Östersjöforskning och klimatforskning på ett mycket ambitiöst och imponerande sätt för världens bästa. Tillsammans blir vi starkare och kan nå den absoluta forskningstoppen i världen, sade Helsingfors universitets rektor Sari Lindblom när avtalet mellan universiteten formellt undertecknades vid firandet.

– Min förhoppning är att det här blir startskottet för ytterligare stark och bred forskning, både här på Askö och på Tvärminne. Länge leve samarbetet mellan Helsingfors universitet och Stockholms universitet! utropade Astrid Söderberg Widding.

Text: Lisa Bergqvist