Samskapade berättelser och sociala relationer driver spelare

Drakar och demoner-nostalgi, AI-genererade spel, och så Strindberg som for iväg som en raket. Många ämnen avhandlades under en öppen föreläsning om spelvärldens framtid.

En fantasivärld i ett spel, skog i silhuett mot flammande himmel i orange och rött.
I spelens värld kan vi vara någon annan och samskapa upplevelser tillsammans med andra. Illustration: David Söderström.

– Jag är besatt av berättande – hur man berättar, sa Mirjam Palosaari Eladhari inledningsvis.

Hon är forskare på Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) och var en av de inbjudna talarna. Tillsammans med DSV-kollegan Tobias Falk och journalisten Karin Gyllenklev diskuterade hon spelares passion, spelvärldars lockelse och hur ny teknik påverkar spelindustrins villkor.

Samtalet genomfördes inför en bred publik på Tranströmerbiblioteket. Föreläsningen var fulltecknad och att intresset var stort är inte förvånande. Vi spelar som aldrig förr och marknaden ser ut att fortsätta växa.

I spelen får vi en flykt från oss själva

Mirjam Palosaari Eladhari och Tobias Falk berättade bland annat om samskapande i spel. Med det menas att spelare tillsammans påverkar vad som händer i spelet och därmed skriver om berättelsen. Runt spelen bubblar också kreativiteten när spelare skriver så kallad fan fiction, ägnar sig åt cosplay och odlar sina sociala relationer i digitala världar.

Men varför spelar vi egentligen, undrade moderatorn Karin Gyllenklev.

– I grund och botten handlar det om två saker. Den ena gäller egentligen all konst: Vi får en upplevelse som någon annan har skapat. Den andra aspekten är samskapandet, att vi gör något tillsammans. Vi bygger leken tillsammans med andra människor på den magiska plats som utgör spelet, sa Mirjam Palosaari Eladhari.

Tobias Falk höll med om lekens betydelse:

– Ja, det handlar om att acceptera en alternativ verklighet. Alla har ett behov av att få svar på vilka vi är. I spelen får vi en flykt från oss själva – och det kan hjälpa till att upptäcka vilka vi är. Jag tror att vi alla mår bra av att fortsätta med den leken, sa han.

Vill du ta del av hela samtalet?
Lyssna på podden

DSV-forskarna Tobias Falk och Mirjam Palosaari Eladhari under en öppen föreläsning 7 mars 2024.
Tobias Falk och Mirjam Palosaari Eladhari i samtal om spel på Tranströmerbiblioteket. Foto: Anette Gärdeklint Sylla.

Mer om talarna

Samtalet mellan Tobias Falk, Mirjam Palosaari Eladhari och Karin Gyllenklev ingår i Stockholms universitets öppna föreläsningsserie. Det spelades in live inför publik på Tranströmerbiblioteket i centrala Stockholm 7 mars 2024. Rubriken var ”Spelvärldens berättande och AI-baserad speldesign”.

Se kommande föreläsningar

De öppna föreläsningarna publiceras som poddar i efterhand.
Se hela poddlistan

Mirjam Palosaari Eladhari och Tobias Falk är båda verksamma som forskare och lärare på Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) vid Stockholms universitet.

Läs om DSVs kandidatprogram i datorspelsutveckling

Kontaktuppgifter till Tobias Falk

Läs en intervju med honom

Kontaktuppgifter till Mirjam Palosaari Eladhari