Kandidatprogram i datorspelsutveckling
Datorspelsutveckling är ett väldigt expansivt område där teknik möter design, konstnärligt hantverk och berättande i en bransch som skriker efter skickliga och nyexaminerade spelutvecklare.
På programmet får du förståelse och färdigheter i utveckling och fenomen som uppstår kring datorspel och datorspelande.
Du läser genomgående programmering och systemutveckling eftersom data- och systemvetenskap är grunden för programmet vilket är användbart i all verksamhet inom IT och komplexa system, som moderna spel.
Programmet riktar sig både till dig med vana och till dig som är nybörjare inom spelutveckling. Branschen söker personer med driv. Det är den viktigaste egenskapen du kan ta med dig in i din studietid och i vårt spellabb.
Under din tid på programmet har du möjlighet att fördjupa dig i programmets valbara områden:
- Spelprogrammering i C# och C++
Du arbetar bland annat med: AI, programmeringsmönster för spelutveckling, nätverk och tools - Art-inriktningar anpassade för rendering i spelmotorer
Du arbetar bland annat med: 3D-modellering och 3D-rendering, tech art, VFX, animation och UI - Design för game- och level design
Du arbetar bland annat med: Level design, game-design, prototyputveckling, analys och speltestning och UX - Sound design för ljudläggning i spel
Du arbetar bland annat med: Skapa och implementera ljud, ljudlägga, mixa och mastra ljudkällor i spel
Under utbildningen får du utveckla moderna spel och testa dem i flera större och mindre projektarbeten. Programmet avslutas med möjlighet till praktik och ett större examensarbete.
Studentarbeten
Se ett urval av våra studenters arbeten, ta del av vår vardag och få inblick i vår arbetsmiljö på Kandidatprogrammet i datorspelsutveckling.
"Det är roligt att kunna hjälpa studenterna att hitta sin egen väg"
Satsa på det du brinner för! Alla som är drivna och engagerar sig lyckas och blir väldigt duktiga och uppskattade utvecklare, säger Emma Lindström och David Söderström, lärare på Kandidatprogrammet i datorspelsutveckling på DSV.
På Kandidatprogrammet i spelutveckling får du lära dig att förstå hur en spelmotor fungerar, programmera, arbeta med design och 3D-grafik och bygga AI-verktyg som snabbar upp produktionen.
-
Programöversikt
Mer detaljerad kursinformation, litteraturlista, schema och datum för kursstart hittar du i kurser och scheman. Välj termin i drop-down menyn och sök på kursens namn.
År 1
Termin 1 (HT)
Introduktion till spelkonstruktion 7,5 hp
Digital medieteknik 7,5 hp
Objektorienterad analys och design 7,5 hp
Programmering 1 7,5 hpTermin 2 (VT)
Vetenskapligt skrivande 7,5 hp
Speldesign 7,5 hp
Programmering 2 7,5 hp
Mobil applikationsutveckling 7,5 hpÅr 2
Termin 3 (HT)
3d-rendering 7,5 hp
Människa-datorinteraktion 7,5 hp
Databasmetodik 7,5 hpEn av nedanstående två valbara kurser (1 x 7,5 hp):
3d-modellering 7,5 hp
Programmering i C och C++ 7,5 hpTermin 4 (VT)
Vetenskaplig metodik och kommunikation 7,5 hp
Spelmekanik 15 hpEn av nedanstående två valbara kurser (1 x 7,5 hp):
Spelbaserat lärande 7,5 hp
Algoritmer och datastrukturer 7,5 hpÅr 3
Termin 5 (HT)
AI-baserad upplevelsedesign 7,5 hp
Prototyputveckling för dataspel 7,5 hp
Projektarbete inom datorspelsutveckling 15 hpTermin 5 finns också möjlighet att:
- läsa valfritt biämne (ansökan via antagning.se) eller
- studera en termin utomlands.
Om du har studerat tidigare har du möjlighet att ta med upp till 30 hp som biämne och göra examensarbetet redan termin 5.
Termin 6 (VT)
Valbara kurser 15 hp Kurspoolen VT eller praktik 15 hp.
Praktik 15 hp
Examensarbete 15 hpRekommenderad kurs ur kurspoolen VT:
Parallell och distribuerad programmering 7,5 hp -
Mer information
Examensbeskrivning
Filosofie kandidatexamen
Huvudområde: Data- och systemvetenskap
Inriktning: DatorspelsutvecklingEngelska
Degree of Bachelor of Science
Main Field of Study: Computer and Systems Sciences
Specialization: Computer Game DevelopmentForskning
Forskningsämnen vid institutionen med relevans till programmet:
AI och data science
Digitala spel och simulering
Människa–datorinteraktion
Teknikstött lärande -
Möt oss
Möt våra forskare
”Spel är en viktig kulturyttring”
Datorspel avfärdas ofta som meningslöst slöseri med tid. Men förutom att underhålla kan spel också vara lärorika, utvecklande, sociala och fungera som hjälpmedel. På en växande global marknad är svenska spelutvecklare särskilt attraktiva.
– Mitt forskningsintresse kretsar kring meningsfulla spelupplevelser – hur de kan skapas, och hur vi kan förstå dem. Spel är en oerhört viktig kulturyttring, slår docent Mirjam Palosaari Eladhari fast.
Hon ingår sedan ett och ett halvt år tillbaka i ett kluster av forskare och lärare på Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) vid Stockholms universitet. Tillsammans bygger de ny, forskningsbaserad kunskap som ligger till grund för de kurser som framtidens spelutvecklare läser på DSV.
Läs hela artikeln med Mirjam Palosaari Eladhari och David Söderström
-
Arbetsmarknad och karriär
Utbildningen riktar sig till dig som vill jobba med spelutveckling, men också med applikationsutveckling, programmering, interaktionsdesign eller simuleringar. Din framtida utmaning kan bli att utveckla spel för underhållnings-, konst- och reklamindustrin och för vård, hälsa eller utbildning. Programmet ger möjlighet till kunskap användbar för en mängd olika yrken inom media-, data- och IT-området. Efter examen kan du välja att studera vidare och ta forskningsförberedande masterexamen i data- och systemvetenskap.
-
Kontakt