Kandidatprogram i datorspelsutveckling
Datorspelsutveckling är ett mycket expansivt område där teknik möter ämnesområdena design, konstnärlig utformning och berättande. Under utbildningen får du utveckla spel och testa dem i både större och mindre projektarbeten.
På programmet får du kunskap, förståelse och färdigheter i datorspelsutveckling och de sociala fenomen som uppstår kring datorspel och datorspelande. Du lär dig även grunderna inom data- och systemvetenskap vilket hjälper dig att sätta in datorspelsutveckling i ett bredare perspektiv.
I programmet hanteras ämnesområden inom bild- och ljudhantering i spel, berättande, konceptutveckling, prototypframställning, dokumentering, spelanalys och projektledning.
Eftersom data- och systemvetenskap är grunden för programmet läser du genomgående programmering och systemutveckling som båda är användbara i all verksamhet inom IT.
Under utbildningen finns möjlighet till fördjupning inom spel- och level design, speltestning, spelanalys, programmeringsmönster i spelutveckling, spelbaserat lärande, 3D-rendering, 3D-modellering, animation, spelmotorer och människa-datorinteraktion (MDI).
Programmet avslutas med ett större examensarbete. Du har även möjlighet att göra praktik.
-
Programöversikt
Mer detaljerad kursinformation, litteraturlista, schema och datum för kursstart hittar du i kurser och scheman. Välj termin i drop-down menyn och sök på kursens namn.
År 1
Termin 1 (HT)
Introduktion till spelkonstruktion 7,5 hp
Digital medieteknik 7,5 hp
Objektorienterad analys och design 7,5 hp
Programmering 1 7,5 hpTermin 2 (VT)
Vetenskapligt skrivande 7,5 hp
Speldesign 7,5 hp
Programmering 2 7,5 hp
Mobil applikationsutveckling 7,5 hpÅr 2
Termin 3 (HT)
3d-rendering 7,5 hp
Människa-datorinteraktion 7,5 hp
Databasmetodik 7,5 hpEn av nedanstående två valbara kurser (1 x 7,5 hp):
3d-modellering 7,5 hp
Programmering i C och C++ 7,5 hpTermin 4 (VT)
Vetenskaplig metodik och kommunikation 7,5 hp
Spelmekanik 15 hpEn av nedanstående två valbara kurser (1 x 7,5 hp):
Spelanalys 7,5 hp
Algoritmer och datastrukturer 7,5 hpÅr 3
Termin 5 (HT)
Terminen kan bytas ut mot valfria breddningsstudier (ansök via antagning.se) eller utbytesstudier. Om du har studerat tidigare har du möjlighet att ta med upp till 30 hp som breddningsstudier och göra examensarbetet redan termin 5.
Spelbaserat lärande 7,5 hp
Prototyputveckling för dataspel 7,5 hp
Projektarbete inom datorspelsutveckling 15 hpTermin 6 (VT)
Valbara kurser 15 hp Kurspoolen VT eller praktik 15 hp.
Praktik 15 hp
Examensarbete 15 hpRekommenderad kurs ur kurspoolen VT:
Parallell och distribuerad programmering 7,5 hp -
Arbetsmarknad och karriär
Utbildningen riktar sig till dig som vill jobba med spelutveckling, men också med applikationsutveckling, programmering, interaktionsdesign eller simuleringar. Din framtida utmaning kan bli att utveckla spel för underhållnings-, konst- och reklamindustrin och för vård, hälsa eller utbildning. Programmet ger möjlighet till kunskap användbar för en mängd olika yrken inom media-, data- och IT-området. Efter examen kan du välja att studera vidare och ta forskningsförberedande masterexamen i data- och systemvetenskap.
-
Kontakt