Forskningsämne Teknikstött lärande
Kan teknik stötta lärandet, och är det etiskt riktigt att införa AI-baserade metoder i skolor? Inom det här forskningsämnet undersöks både för- och nackdelar med teknikutvecklingen inom utbildningssektorn.
Teknikstött lärande fokuserar på hur digital teknik kan transformera nuvarande undervisningspraktik – och generera nya former av kunskap.
Vi intresserar oss för framtidens utbildning. Ett pågående forskningsprojekt handlar om hur virtuella case kan användas för att medicinstudenter ska förstå hur patienter kan reagera. Andra projekt studerar lärares rörelsemönster i klassrum, respektive hur man bäst tränar stridspiloter.
Vår expertis finns inom designbaserat lärande, multimodalitet, designmönster, digitalisering av utbildningssektorn, datalogiskt tänkande, learning analytics, hållbar innovation kopplat till lärande, datorspel, lärande inom framtidens högre utbildning, samt etiska och sociala implikationer av ny EdTech.
Relaterat forskningsämne
Data- och systemvetenskap
På denna sida
Forskare
Teresa Cerratto-Pargman
Professor

Uno Fors
Forskare

Patrik Hernvall
Universitetslektor, docent

Ola Knutsson
Universitetslektor, docent

Jalal Nouri
Professor

Ulf Olsson
Universitetslektor
Robert Ramberg
Professor

Gunnar Wettergren
IT-pedagog

Chantal Mutimukwe
Utbildningsassistent

Xiu Li
Universitetslektor
Melinda Máthé
Utbildningsassistent

Johanna Öberg
Doktorand

Upeksha Hettithanthre Dona
Doktorand

Gerard Nyiringango
Doktorand

Anne Pathiranage Kumudika
Doktorand

Piyumi Udeshinee
Doktorand

Mattias Wickberg Hugerth
Doktorand
Forskargrupp
Utbildningar
Program som tar upp frågeställningar från detta forskningsämne:
Forskarutbildning
Vill du doktorera? Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) erbjuder fyraårig utbildning på forskarnivå i två ämnen: data- och systemvetenskap samt informationssamhället.
Nyheter
Verksamhet kopplad till ämnet
Forskningen bedrivs vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV.
Institutionen för data- och systemvetenskap