Forskningsämne Teknikstött lärande
Kan teknik stötta lärandet, och är det etiskt riktigt att införa AI-baserade metoder i skolor? Inom det här forskningsämnet undersöks både för- och nackdelar med teknikutvecklingen inom utbildningssektorn.
Teknikstött lärande fokuserar på hur digital teknik kan transformera nuvarande undervisningspraktik – och generera nya former av kunskap.
Vi intresserar oss för framtidens utbildning. Ett pågående forskningsprojekt handlar om hur virtuella case kan användas för att medicinstudenter ska förstå hur patienter kan reagera. Andra projekt studerar lärares rörelsemönster i klassrum, respektive hur man bäst tränar stridspiloter.
Vår expertis finns inom designbaserat lärande, multimodalitet, designmönster, digitalisering av utbildningssektorn, datalogiskt tänkande, learning analytics, hållbar innovation kopplat till lärande, datorspel, lärande inom framtidens högre utbildning, samt etiska och sociala implikationer av ny EdTech.
Relaterat forskningsämne
Data- och systemvetenskap
På denna sida
Forskare
Teresa Cerratto-Pargman
Professor
Uno Fors
Forskare
Nora Germundsson
Postdoktor
Patrik Hernvall
Universitetslektor, docent
Ola Knutsson
Universitetslektor, docent
Jalal Nouri
Professor
Ulf Olsson
Universitetslektor
Robert Ramberg
Professor
Gunnar Wettergren
IT-pedagog
Chantal Mutimukwe
Utbildningsassistent
Xiu Li
Universitetslektor
Melinda Máthé
Utbildningsassistent
Johanna Öberg
Doktorand
Upeksha Hettithanthre Dona
Doktorand
Anne Pathiranage Kumudika
Doktorand
Mattias Wickberg Hugerth
Doktorand
Forskargrupper
Utbildningar
Program som tar upp frågeställningar från detta forskningsämne:
Forskarutbildning
Vill du doktorera? Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) erbjuder fyraårig utbildning på forskarnivå i två ämnen: data- och systemvetenskap samt informationssamhället.
Nyheter
Verksamhet kopplad till ämnet
Forskningen bedrivs vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV.
Institutionen för data- och systemvetenskap