Forskargrupp Learning Analytics and AI for Education Group
Gruppen forskar om hur datadrivna metoder (learning analytics) kan användas för att förstå och förstärka utbildning. Vi studerar också tillämpningar av AI-teknologi i utbildningssammanhang.
Gruppen Learning Analytics and AI for Education syftar till att öka kunskapen och förståelsen för hur lärandeanalys (”learning analytics” på engelska) och artificiell intelligens (AI) kan stödja och förbättra utbildning.
Vi kopplar samman forskare och andra intressenter som delar intresset att förstå lärande och undervisning, och förbättra dem med stöd av lärandeanalys och AI. Gruppen täcker i stort sett framsteg inom lärandeanalys och artificiell intelligens för utbildning, inklusive (men inte begränsat till) följande ämnen: verktyg och metoder för utbildning, tillämpningar för utbildning i verkliga miljöer, samt teoretiska perspektiv för utbildning.
Forskargruppen är tvärvetenskaplig och består av ett antal seniora forskare och doktorander som är intresserade av teknikanvändning i formella och informella lärandesammanhang.
Läs mer på forskargruppens blogg
Gruppmedlemmar
Gruppansvariga
Jalal Nouri
Professor
Medlemmar
Martin Duneld
Universitetslektor
Aron Henriksson
Universitetslektor, Docent
Thashmee Karunaratne
Projektledare
Uno Fors
Forskare
Robert Ramberg
Professor, bef unlekt
Patrik Hernvall
Universitetslektor
Henrik Hansson
Professor
Stefan Nenzén
Utvecklare
Muhammad Afzaal
Doktorand
Yongchao Wu
Doktorand
Xiu Li
Utbildningsassistent
Robert Hegestedt
Doktorand
Mattias Wickberg Hugerth
Doktorand