Forskargrupp Learning Analytics and AI for Education Group
Gruppen forskar om hur datadrivna metoder (learning analytics) kan användas för att förstå och förstärka utbildning. Vi studerar också tillämpningar av AI-teknologi i utbildningssammanhang.

Gruppen Learning Analytics and AI for Education syftar till att öka kunskapen och förståelsen för hur lärandeanalys (”learning analytics” på engelska) och artificiell intelligens (AI) kan stödja och förbättra utbildning.
Vi kopplar samman forskare och andra intressenter som delar intresset att förstå lärande och undervisning, och förbättra dem med stöd av lärandeanalys och AI. Gruppen täcker i stort sett framsteg inom lärandeanalys och artificiell intelligens för utbildning, inklusive (men inte begränsat till) följande ämnen: verktyg och metoder för utbildning, tillämpningar för utbildning i verkliga miljöer, samt teoretiska perspektiv för utbildning.
Forskargruppen är tvärvetenskaplig och består av ett antal seniora forskare och doktorander som är intresserade av teknikanvändning i formella och informella lärandesammanhang.
Läs mer på forskargruppens blogg
Gruppmedlemmar
Gruppansvariga
Jalal Nouri
Professor

Medlemmar
Martin Duneld
Universitetslektor

Aron Henriksson
Universitetslektor, docent

Thashmee Karunaratne
Projektledare

Uno Fors
Forskare

Robert Ramberg
Professor

Patrik Hernvall
Universitetslektor, docent

Henrik Hansson
Professor

Stefan Nenzén
Utvecklare

Yongchao Wu
Doktorand

Xiu Li
Universitetslektor
Robert Hegestedt
Doktorand

Mattias Wickberg Hugerth
Doktorand