Forskningsprojekt Etik och värden i datadrivna utbildningspraktiker
I det här projektet utforskar vi den växande datafieringen inom utbildningssektorn i Norden. Undersökningen konkretiseras i en workshopserie. Vi fokuserar på olika dimensioner av etik och värderingar som är inbäddade i sociotekniska föreställningar om utbildning och lärande.
Framväxande datadrivna praktiker och den ökande datafieringen av utbildningssektorn leder till stora förändringar. Forskningslitteraturen på området bygger till stor del på nationer som USA, Australien, Kina och Storbritannen – länder vars utbildningssystem skiljer sig starkt från de nordiska ländernas.
För att överbrygga det kunskapsgapet studerar vi i detta projekt datafieringen inom nordisk utbildning från en rad olika perspektiv. Vår undersökning konkretiseras i en workshopserie som riktar sig till både forskare och praktiker.
Projektets fullständiga titel är ”Etik och värden i datadrivna utbildningspraktiker: Konceptuellt, metodologiskt och pragmatiskt utforskande” eller, på engelska, ”Ethics and Values in educational data-driven practices: Conceptual, Methodological and Pragmatic Explorations”.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Teresa Cerratto-Pargman
Professor
Medlemmar
Ylva Lindberg