Forskargrupp TES – kritiska studier av teknik inom utbildning och samhälle
Allt kraftfullare datorer, ständig uppkoppling och generativ AI: Den nya tekniken påverkar hur vi kommunicerar och hittar information. Vad blir konsekvenserna inom utbildningssektorn – och samhället i stort?

Forskargruppen TES undersöker hur framväxande teknik förändrar våra materiella och sociala världar, och hur vi lär oss genom hela livet i en teknik-medierad värld. Vår forskning bedrivs i relation till formellt lärande i utbildningsmiljöer, men syftar också till att förstå hur teknik används i professionella sammanhang. Fokus ligger på de nya krav som framväxande teknik ställer på individer och grupper. Särskilt studerar vi hur de upplever och agerar utifrån dessa nya krav.
Vi är intresserade av tvärvetenskapliga studier av teknik-medierade praktiker. Vi använder teoretiska ramverk och metodologiska angreppssätt som både erkänner och ifrågasätter den struktur som teknik tillhandahåller för mänskliga aktiviteter och praktiker. Det som förenar gruppen är den fasta övertygelsen att ”teknologier inte bara är hjälpmedel för mänsklig aktivitet, utan också kraftfulla tillfällen för att omforma denna aktivitet”*.
Vi genomför både konceptuella och empiriska studier i utbildningsmiljöer som medierats av framväxande teknik och i arbetslivets olika miljöer. Dessutom är gruppen intresserad av policyfrågor samt etiska och relationella aspekter som uppstår i skärningspunkten mellan människor och teknik.
Forskargruppen samarbetar med alla svenska lärosäten som ingår i WASP Education Development program (WASP-ED).
Läs om WASP-ED (på engelska)
* Citatet är hämtat från Langdon Winners kapitel ”Technologies as forms of life” (s. 251), publicerat i “Epistemology, methodology, and the social sciences” (Dordrecht: Springer Netherlands, 1983).
Gruppmedlemmar
Gruppansvariga
Teresa Cerratto-Pargman
Professor

Cormac McGrath
Universitetslektor

Medlemmar
Elin Sporrong
Doktorand

Alexandra Farazouli
Doktorand

Clàudia Figueras Julián
Utbildningsassistent

Chaminda Rathnayake
Doktorand

Chantal Mutimukwe
Utbildningsassistent

Nora Germundsson
Postdoktor
