Forskningsämne Forskning om högre utbildning
Forskningen om högre utbildning har som ambition att förstå och analysera lärandeprocesser och deras resultat både hos studenter, högskolelärare och grupper eller högskoleorganisationer.
Högre utbildning engagerar ca 450 000 studenter och 54 000 medarbetare i Sverige och har ett starkt inflytande över framtidens yrkesverksamma. Kunskapen om den högre utbildningens villkor, innehåll och form är central för att den ska kunna nå sin fulla potential både vad gäller dess bidrag till framtidens samhälle och som studie- och arbetsplats.
Våra forskare ägnar sig åt att dels utveckla teoretiska förklaringsmodeller dels utforma praktiska handlingsmodeller för att skapa grund för utveckling av olika dimensioner av den högre utbildningen. Exempelvis studeras utveckling av kritiskt tänkande hos studenter, känslors roll i studenters lärande, frågor kring examination och kursdesign samt högskolans förutsättningar att stödja lärare i att utöva ett gott akademiskt lärarskap.
Relaterat forskningsämne
Pedagogik
På denna sida
Forskare
Alexandra Farazouli
Doktorand

Blanka Ráhel Rósa
Doktorand

Tanya O'Reilly
Doktorand

Susanne Kreitz-Sandberg
Universitetslektor

Ebba Maria Berggren
Doktorand

Lena Geijer
Universitetslektor

Cormac McGrath
Universitetslektor

Klara Bolander Laksov
Professor

Eva Svärdemo Åberg
Universitetslektor

Max Scheja
Professor

Maria Öhrstedt
Universitetslektor/Studierektor

Maria Weurlander
Universitetslektor

Stefan Ekecrantz
Universitetslektor

Gustav Lymer
Universitetslektor

Shu-Nu Chang Rundgren
Professor

Forskargrupper
Utbildningar
Nyheter
Verksamhet kopplad till ämnet
Forskningen bedrivs vid institutionen för pedagogik och didaktik.
Institutionen för pedagogik och didaktik