Forskargrupp Högskolepedagogik (HELP)
Den högskolepedagogiska forskningen vid Institutionen för pedagogik och didaktik inkluderar både teoretiska och empiriska studier av studenters och lärares lärande och lärares undervisning samt studier av organisatoriska villkor för och processer inom högre utbildning.
Centrala frågor som berörs i forskningen handlar om studenters lärprocesser i olika utbildningskontexter, men också om villkor för högskolepedagogisk utveckling, med särskild betoning på relationen mellan pedagogiskt ledarskap, organisation av undervisningsinsatser och dess implikationer för studenters lärande i högre utbildning.
Gruppbeskrivning
SHERN-seminarier
Forskargruppen driver ett nationellt forskningsnätverk, Swedish Higher Education Research Network (SHERN), som regelbundet arrangerar SHERN-seminarier där forskare från Stockholms universitet och andra lärosäten i landet redovisar och diskuterar aktuell högskolepedagogisk forskning.
Seminarierna genomförs digitalt via Zoom.
Hör av dig till professor Max Scheja för mer information och för att få en Zoom-länk.
Gruppmedlemmar
Gruppansvariga
Klara Bolander Laksov
Professor
Max Scheja
Professor
Medlemmar
Mathieu Albert
Gästforskare
Linda Barman
Universitetslektor
Ebba Maria Berggren
Doktorand
Stefan Ekecrantz
Universitetslektor
Alexandra Farazouli
Doktorand
Lena Geijer
Universitetslektor
Amrah Heikkinen
Doktorand
Andreas Jemstedt
Universitetslektor
Susanne Kreitz-Sandberg
Universitetslektor
Najoua Amélia Laajab
Doktorand
Gustav Lymer
Universitetslektor
Cormac McGrath
Universitetslektor
Tanya O'Reilly
Doktorand
Blanka Ráhel Rósa
Doktorand
Eva Svärdemo Åberg
Universitetslektor
Maria Weurlander
Universitetslektor
Maria Öhrstedt
Universitetslektor/Studierektor