Stockholms universitet

Forskningsprojekt Lära sig vara stark - pedagogisk utmaning i läkarutbildningen

”Var stark.” Det är ett råd som många läkarstudenter ofta får höra, men vad betyder det egentligen att vara motståndskraftig – och hur lär man sig det i en miljö präglad av hård press, hierarkier och känslomässiga utmaningar? Detta doktorandprojekt granskar hur resiliens förstås, upplevs och formas i medicinska lärmiljöer.

Trött vårdpersonal i blå sjukhuskläder sitter i väntrum med händerna mot ansiktet.
Foto: Most Photos

Tänk om motståndskraft (resiliens) inte är vad vi tror att det är? Medan utbrändhet och psykisk ohälsa ökar, förlitar sig många träningsprogram för motståndskraft fortfarande på ytliga copingstrategier och ignorerar djupare sociokulturella och institutionella utmaningar som formar studenternas förmåga att anpassa sig och trivas. Läkarstudenter får ofta höra att de ska vara motståndskraftiga eller ha resiliens, men får sällan lära sig vad det verkligen innebär – eller hur man ska utvecklas inför obeveklig press, hierarkiska kulturer och känslomässiga påfrestningar.

Denna forskning undersöker hur resiliens definieras och upplevs av läkarstudenter och lärare, och undersöker den dolda dynamiken, känslomässiga krav, hierarkiska traditioner och sociala förväntningar som påverkar dess utveckling. Målet är att gå bortom vaga modeord och omforma resiliens till en lärbar, kontextdriven kapacitet, en som är inbäddad i hur vi utbildar, handleder och stödjer framtida läkare. Genom att synliggöra resiliens på detta sätt hoppas studien kunna bidra till att bygga hälsosammare inlärningsmiljöer som stöder framtida läkare, inte bara akademiskt utan även känslomässigt och etiskt.

Projektets titel: Att lära ut motståndskraftens verkliga ansikte: Omkonceptualisering av anpassningsförmåga i medicinsk utbildning

Projektbeskrivning

Forskningen undersöker det dynamiska fenomenet resiliens inom medicinsk utbildning med fokus på hur denna kapacitet kan undervisas och främjas för att stärka läkarstudenters hälsa och professionella utveckling. Studien belyser hur resiliens uppfattas och uttrycks i kliniska miljöer samt hur sociokulturella och institutionella faktorer påverkar studenters välmående. Målet är att bidra till pedagogiska strategier som främjar långsiktig hälsa och psykologisk trygghet i medicinsk utbildning.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Najoua Amélia Laajab

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Najoua Laajab

Medlemmar

Klara Bolander Laksov

Huvudhandledare

Institutionen för pedagogik och didaktik

researchProjectPageLayout