Forskningsprojekt Forskarskola Medicinsk pedagogik
För att upprätthålla kvaliteten och för att klara kompetensförsörjningen behövs det fler disputerade lärare inom hälso- och sjukvårdsutbildningar . Forskarskolan innebär en möjlighet att utveckla kunskap, både på individ och organisationsnivå, som kan påverka och bidra till en bättre evidensbas och forskningsförankring av utbildningarna.
Ansökan senast 15 juni 2023 - se länk nedan
En forskarskola innebär att doktorander från flera lärosäten antas i ett program med olika gemensamma aktiviteter i form av till exempel kurser, seminarier och internationella utbyten.
Doktorandernas forskningsprojekt kommer att kombinera forskning inom hälsoprofessionsutbildningarnas ämnesområden med pedagogiska perspektiv på studenters lärande, undervisning och ledarskap. På så vis kommer forskarskolan att kunna bidra till både kunskapsutveckling inom ämnena och till kompetensutveckling för lärare.
Forskarskolan ska fokusera på fem teman:
- Tillämpning av basvetenskapliga kunskaper
- Studenters lärande i mötet med hälso- och sjukvård och klinisk praktik
- Förhållningssätt till undervisning
- Pedagogiskt ledarskap
- Förändring
Forskarskolan är att samarbete mellan Stockholms universitet, Linköpings universitet och Karolinska institutet. Anledningen till samarbetet är att här finns sammantaget en stor del av de seniora forskare som sedan tidigare undersöker undervisning och lärande i hälso- och sjukvården. Ett nationellt samarbete av detta slag innebär därför en viktig möjlighet att utveckla detta fält.
Antagning och ansökan
Doktoranderna kommer att antas på respektive lärosäte i enlighet med gängse antagningsprocess, men knytas till forskarskolan genom kurser, samarbeten, handledare med mera.
Mer information om forskarskolan i medicinsk pedagogik och om ansökan Senast 15 juni 2023.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Madeleine Abrandt Dahlgren
Professor
Medlemmar
Klara Bolander Laksov
Professor
Terese Stenfors
Professor
Pia Tingström
Biträdande professor