Forskningsprojekt Handledning av lärar-och läkarstudenter i känslomässigt obehagliga situationer
Lärar- och läkarstudenter upplever en rad situationer under sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU) som väcker obehag och känslor av otillräcklighet. Projektet vill bidra till studenters lärande i sådana situationer och till att bättre förstå hur handledare och mentorer kan bidra till att övergången till arbetslivet underlättas.
Under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) möter lärar- och läkarstudenter den komplexa verksamheten i skolan respektive vården. De får möjlighet att integrera teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter samt utveckla ett professionellt förhållningssätt och en yrkesidentitet.
Vår tidigare forskning har visat att studenterna upplever en rad situationer under VFU som väcker obehag och känslor av otillräcklighet. Studenternas lärande under VFU stöds av mentorer och handledare som är yrkesverksamma lärare och läkare. Forskningsprojektet syftar till att utforska mentorers och handledares perspektiv samt förutsättningar att bidra till studenters lärande i känslomässigt utmanande situationer. Målsättningen är att förstå hur studenternas professionella utveckling bättre kan stödjas så att övergången till arbetslivet underlättas.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Annika Wernerson, professor
Professor
Medlemmar
Henrik Lindqvist, universitetslektor
Lektor
Robert Thornberg, professor
Professor
Linda Barman, universitetsadjunkt
PhD
Maria Weurlander
Universitetslektor
Annika Wernerson, professor
Professor