Stockholms universitet

Forskningsprojekt Handledning av lärar-och läkarstudenter i känslomässigt obehagliga situationer

Lärar- och läkarstudenter upplever en rad situationer under sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU) som väcker obehag och känslor av otillräcklighet. Projektet vill bidra till studenters lärande i sådana situationer och till att bättre förstå hur handledare och mentorer kan bidra till att övergången till arbetslivet underlättas.

Läkare och patient 690x690
Foto: Mostphotos

Under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) möter lärar- och läkarstudenter den komplexa verksamheten i skolan respektive vården. De får möjlighet att integrera teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter samt utveckla ett professionellt förhållningssätt och en yrkesidentitet.

Vår tidigare forskning har visat att studenterna upplever en rad situationer under VFU som väcker obehag och känslor av otillräcklighet. Studenternas lärande under VFU stöds av mentorer och handledare som är yrkesverksamma lärare och läkare. Forskningsprojektet syftar till att utforska mentorers och handledares perspektiv samt förutsättningar att bidra till studenters lärande i känslomässigt utmanande situationer. Målsättningen är att förstå hur studenternas professionella utveckling bättre kan stödjas så att övergången till arbetslivet underlättas.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Annika Wernerson, professor

Professor

Karolinska Institutet
Annika Wernerson

Medlemmar

Henrik Lindqvist, universitetslektor

Lektor

Linköpings universitet
Bild på Henrik Lindqvist

Robert Thornberg, professor

Professor

Linköpings universitet
Robert Thornberg

Linda Barman, universitetsadjunkt

PhD

KTH
Linda Barman KTH

Maria Weurlander

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
MW

Annika Wernerson, professor

Professor

Karolinska Institutet
Annika Wernerson

Publikationer

Nyheter