Forskningsprojekt Lärar-och läkarutbildningen - professionel självtillit, känslomässiga utmaningar och moralisk stress
I detta projekt undersöker vi lärar- och läkarstudenters professionella utveckling i relation till professionell självtillit, känslomässiga utmaningar samt moralisk stress under de första åren i sin utbildning
Skolan och sjukvården är komplexa verksamheter som ställer höga, psykiska, kognitiva och emotionella krav på de yrkesverksamma. Det vilar därmed ett stort ansvar på lärar- och läkarutbildningar att förbereda studenterna för kommande krav i yrkeslivet. Det saknas dock idag kunskap kring hur studenter utvecklar professionell självtillit under utbildningen till lärare och läkare i en svensk kontext.
Syftet med projektet är att undersöka lärar- och läkarstudenters utveckling av professionell självtillit under utbildningen. Professionell självtillit relateras också till känslomässiga utmaningar och moralisk stress.
Projekttitel: En longitudinell studie om professionell självtillit, känslomässiga utmaningar och moralisk stress i lärar-och läkarutbildningen
Projektbeskrivning
Projektet använder både kvalitativ och kvantitativ forskning parallellt och innefattar enkätstudier där vi över tid följer lärar- och läkarstudenter i början av deras utbildning. I studien följer vi även studentgrupperna genom intervjuer över tid, för att få reda på hur de resonerar kring professionell självtillit, emotionella utmaningar och moralisk stress. Slutligen analyseras skillnader mellan lärar- och läkargrupperna i jämförande studier med hjälp av båda kvantitativa och kvalitativa metoder.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Medlemmar
Linda Barman
Universitetslektor
Maria Weurlander
Universitetslektor