Stockholms universitet

Forskningsprojekt Biomedicinska analytikers professionsutveckling

Biomedicinska analytikerstudenter ska utveckla en professionell identitet som både säkerställer trovärdiga provsvar och underlättar samarbetet med andra yrkesgrupper. Denna studie undersöker hur BMA-studenters utbildning stödjer denna utveckling och vilka faktorer som påverkar deras förmåga att känna sig trygga i sin framtida professionella roll.

Foto på person i labb som analyserar ett prov
Foto: Niklas Björling

För att biomedicinska analytiker (BMA) ska kunna leverera korrekta provsvar och bidra till patientsäker vård är det avgörande att deras professionsroll utvecklas under utbildningen. Detta sker både genom teoretiska studier och genom verksamhetsförlagd utbildning (VFU), där studenterna lär sig de specifika kunskaper, färdigheter och värderingar som krävs för att samarbeta effektivt med andra yrkesgrupper inom hälso- och sjukvården.

Syftet med denna studie är att undersöka hur BMA-studenters professionella identitet och kompetens utvecklas under utbildningen, med fokus på deras förmåga att samverka med andra yrkesgrupper och bidra till patientsäker vård. Studien syftar också till att belysa de faktorer som påverkar denna utveckling, inklusive emotionella och sociala aspekter, samt att identifiera möjliga förbättringsområden i utbildningen för att stärka studenternas professionalism och yrkesroll. Studien undersöker också yrkesrollen ute i praktiken.

Studien hoppas kunna bidra med nya insikter om hur BMA-studenter formas till legitimerade yrkesverksamma och hur denna process kan stödjas på bästa sätt.

 

 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Amrah Heikkinen

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Amrah Heikkinen, Stockholms universitet

Medlemmar

Huvudhandledare

Institutionen för pedagogik och didaktik

researchProjectPageLayout